Artroskopie kloubů

Při onemocnění kloubů je někdy potřebná artroskopie, což je vyšetření, které poskytuje přímý pohled na celý kloubní povrch - chrupavku, vazy, menisky a kloubní pouzdro. Toto vyšetření vám doporučíme v případě podezření na poškození výše uvedených struktur.

Výhody artroskopie:

• v některých případech možnost okamžitého ošetření
  • kratší rekonvalescence v porovnání s klasickými metodami
  • lepší přehlednost kloubu než u otevřené operace
  • minimální zásah do kloubu
  • menší otok a bolest po operaci

Druhy artroskopií

Je známá celá řada artroskopických postupů. Postup závisí na tom, o jaký kloub se konkrétně jedná. V naší specializované nemocnici nejčastěji provádíme artroskopii kolenního, kyčelního, ramenního a čelistního kloubu.

Artroskopie kolenního kloubu

Jedná se o nejčastěji prováděnou a nejvíce propracovanou operaci kloubů. Artroskopie kolenního kloubu je jednoduchý moderní výkon, který se používá k diagnostice a léčení patologických změn uvnitř kloubní dutiny. Díky artroskopii je pak možné vidět změny v kloubu, které nejsou patrné při zobrazení jinými metodami.

Toto vyšetření se provádí zejména při roztržení nebo jiném poškození menisku, kloubní chrupavky, poranění zkřížených vazů, uvolnění části kosti nebo chrupavky do kloubu apod.

Artroskopie kyčelního kloubu

Je miniinvazivní způsob operačního vyšetření a léčení kyčelního kloubu. Jelikož se jedná o relativně obtížný výkon, je méně rozšířený. Kyčelní kloub je totiž umístěn hluboko ve svalech, jeho tvar je kulovitý a jeho některé struktury jsou hůře přístupné.

Operace kyčelního kloubu se nejčastěji provádí při poranění labra acetabuli (poranění okrajové struktury kyčelního kloubu), změknutí nebo hlubokém narušení chrupavky, při vzniku výrůstků na hlavici kyčelního kloubu, poúrazových změnách, volných tělískách, vazivových změnách kloubů, apod.

V dnešní době je možné provést i kompletní výměnu kyčelního kloubu artroskopicky.

Artroskopie ramenního kloubu

Jedná se o metodu, která je podobná ostatním endoskopickým metodám, aplikovaným u jiných kloubů. U ramenního kloubu se přistupuje k tomuto postupu z při možném poškození šlachy dvouhlavého svalu, která prochází kloubním pouzdrem. Dalšími indikacemi je odloučení nebo poškození kloubního pouzdra a změny spojené se stárnutím kloubu, například vznikající artróza.

Artroskopie čelistního kloubu

Léčba čelistního kloubu je velice obtížná, zdlouhavá a vyžaduje trpělivost, jak ze strany pacienta, tak i lékaře. K chirurgické léčbě se přistupuje až po neúspěšné konzervativní terapii. Díky artroskopii je možné vyšetřit čelistní kloub i jeho jednotlivé části zevnitř. Artroskopie čelistního kloubu se často provádí hlavně při chronických zánětech.

Podrobnější informace o artroskopii

Artroskopie je výkon, který probíhá na striktně aseptickém operačním sále. Provádíme ho buď v celkovém znecitlivění nebo v bederní anestezii (znecitlivění dolní části těla). Proto je pacient po výkonu zpravidla 1 - 2 dny hospitalizován. Po operaci je bolest tlumena medikamenty.

Komplikace jsou zřídkavé.

Průběh vyšetření před artroskopií

Neliší se v ničem od vyšetření před jinými menšími operacemi.

Po artroskopii

Po samotném operaci počítejte s tím, že budete nějakou dobu nosit ortézu spolu při chůzi o berlích. V případě, že je pooperační průběh bez komplikací, odcházíte domů v den operace večer nebo nejpozději další den. Rehabilitaci předepisujeme je v určitých případech. Dále je nutná kontrola po týdnu od operace. Pokud se objeví nějaké problémy (např. bolest, tlak v místě kloubu, otok, dechové potíže), pak je nutné navštívit lékaře ihned.

Nemocnice Waldsassen

S téměř 100 zaměstnanci, 6 specializovanými odděleními a 63 lůžky je zdravotnické středisko Waldsassen silným partnerem pro Vaše zdraví. Jako člen a kompetenční centrum akciové společnosti Kliniken Nordoberpfalz AG zajišťujeme spolehlivou a moderní lékařskou péči.

Egerer Straße 30, 95652 Waldsassen
E-Mail: info@kliniken-nordoberpfalz.de