Umělá kloubní náhrada

Pokud onemocnění nebo následky poranění kloubů dosáhnou stádia, při němž konzervativní léčba nezaručuje pacientovi ani zlepšení ani úlevu ani možnost setrvat v obvyklém zaměstnání, je namístě uvažovat o umělé náhradě kloubu.

Co je to kloubní náhrada?

Kloubní náhrada je chirurgická metoda, při které nahradíme kloub umělým implantátem. Během operace šetrně uvolníme svaly a vazy v okolí kloubu, přerušíme přiléhající kost(i) a implantujeme kloubní náhradu. Postup je u každého kloubu jiný, například u kloubu kyčelního implantujeme rovněž kostní jamku do pánve a hlavici kloubu zakotvíme ve stehenní kosti, zatímco například u kolena, po odstranění celého kloubu, implantujeme celý kloub, který nahoře zakotvíme do kosti stehenní a dole do kosti holenní. Takových příkladů by bylo možné uvést více, ale pacient se podrobnosti vždy dozví od operatéra.

V dnešní době existuje pro každý kloub množství různých kloubních implantátů z různých kovových i nekovových materiálů. U některých z nich se ještě klasicky využívá připevnění ke kosti pomocí kostního cementu, jiné jsou konstruovány tak, že se fixují ke kosti samy.

Volbu implantátu po příslušný kloub konzultuje vždy lékař s pacientem a nevyhýbá se přitom ani otázkám cenovým, v nichž v současné době existuje široké spektrum nabídky.

Pro koho je náhrada vhodná?

Obecně lze říci, že kloubní náhrada je vhodná u pacientů s artrózou a to v případě, když:

• mají každodenní bolesti (i v klidu)
  • bolest omezuje pacienta v běžných každodenních aktivitách
  • se zhoršuje pohyblivost kloubu
  • nestabilita kloubu (např. kolena)
  • potřeba vrátit se do zaměstnání

Jak dlouho kloubní náhrada vydrží?

Kloubní náhrada zpravidla vydrží déle než 10 let (i mnohem déle). Hlavním dlouhodobým problémem náhrady je její postupné uvolňování z původního lože v kosti. V důsledku tohoto uvolnění mohou pacienti pociťovat bolesti. Tento stav pak vyžaduje novou operaci.

Uvolňování je závislé především na váze člověka a jeho celkové aktivitě a také na kvalitě kostní tkáně. Z těchto důvodů není kloubní náhrada příliš vhodná pro obézní a příliš mladé pacienty.

Rizika kloubní náhrady

Pokud dojde k úplnému nahrazení kloubu, stejně jako u jiných operací, i zde mohou nastat různé komplikace. Náhrada kloubu, zejména kolenního, je velkou a náročnou operací. Je samozřejmé, že velké operace, nesou s sebou riziko komplikací. Těch sice stále ubývá, ale důkladná informace o nich při rozhovoru operatéra s pacientem před operací je v nemocnicích Kliniken - Nordoberpfalz včetně naší specializované nemocnice ve Waldsassen, samozřejmostí.

Mezi celkové komplikace patří především hluboká žilní trombóza nebo plicní embolie. K lokálním komplikacím se řadí:

• pooperační bolest kloubu
  • předčasné uvolnění kloubní náhrady
  • omezená hybnost kloubu
  • infekce

Jak se připravit na operaci u nás?

Pacienti by se neměli před operací na naší klinice fyzicky ani psychicky přetěžovat. Aby operace proběhla co nejlépe, je důležité, abyste vy, jako pacienti, byli v co nejlepší možné kondici. Důležité také je, abyste zůstali aktivní, aby vaše svaly dolních končetin zůstaly pevné. Den před operačním výkonem i v samotný den operace je nutná fyzická příprava - oholení operačního pole, vyprázdnění, speciální kardiologická příprava atd., ale také příprava psychická.

Pooperační období

Po samotné operaci nastává dlouhé pooperační období, který má velký vliv na celkový výsledek operace. Nedílnou součástí po náhradě kloubu je péče o operační ránu. Dále jsou nutné pravidelné pooperační kontroly, při nichž hodnotíme, klinicky i pomocí rentgenových kontrol, stav hojení, případně učiníme všechna nezbytná opatření pro zamezení vzniku komplikací.

Komplex Kliniken - nordoberpfalz disponuje zařízeními pro specializovanou rehabilitaci osob s kloubními náhradami, například právě ve specializované nemocnici ve Waldsassen. Již před operací je možné zajistit v rámci celkového rehabilitačního plánu služby tohoto zařízení.

Nemocnice Waldsassen

S téměř 100 zaměstnanci, 6 specializovanými odděleními a 63 lůžky je zdravotnické středisko Waldsassen silným partnerem pro Vaše zdraví. Jako člen a kompetenční centrum akciové společnosti Kliniken Nordoberpfalz AG zajišťujeme spolehlivou a moderní lékařskou péči.

Egerer Straße 30, 95652 Waldsassen
E-Mail: info@kliniken-nordoberpfalz.de