Osteoporóza

V současné době trpí osteoporózou zhruba 80 % naší populace ve středním věku.

Co je osteoporóza?

Osteoporóza neboli řídnutí kostí je onemocnění látkové výměny kostní tkáně, při němž dochází k úbytku množství kostní hmoty a tedy i k celkovému snížení kvality kostí. Postižené kosti ztrácejí svoji pružnost i pevnost a jsou málo odolné vůči různým mechanickým vlivům, někdy i velmi malým fyzikálním podnětům. V důsledku řídnutí kostí se zvyšuje riziko vzniku častějších zlomenin a to již při minimální vyvinuté síle.

Osteoporóza je nejčastěji způsobena nedostatkem vápníku v organismu a zvýšením odbouráváním kostní tkáně při nedostatku fyzické zátěže. Nejčastěji se toto onemocnění vyskytuje u žen v jejich vyšším věku, s prudkým nárůstem výskytu po menopauze v důsledku hormonálních změn.

Osteoporóza – příznaky

Osteoporóze se nepřezdívá označením „tichý zloděj" náhodou. Je to díky jejímu hlavnímu příznaku, tedy díky řídnutí kostí. Mezi další klasické příznaky patří:

• bolesti v zádech
  • zmenšení postavy (až o 3 cm) a zakulacení zad
  • zlomeniny způsobené minimem násilí
  • řídnutí kostí v dolní čelisti - projevy stomatologické

Bohužel stále lidé přehlížejí počínající příznaky, a tak se osteoporóza diagnostikuje až při vážnějších obtížích, jako jsou zlomeniny. Osteoporóza není pouhou nemocí, kterou lze rozpoznat na základě příznaků, avšak některé potíže lze považovat za vodítko pro správnou a včasnou diagnózu.

Projevy osteoporózy

Osteoporóza se projevuje hlavně zlomeninami v kterémkoliv místě naší kostry. Mezi typické a nejčastější zlomeniny při tomto onemocnění patří:

• zlomenina zápěstí – jedná se o projev osteoporózy ve středním věku (konkrétně krátce po menopauze). Tato zlomenina se nepřiměřeně dlouho hojí a končetina, zejména ruka, tak může být částečně omezena i po mnoho měsíců.
  • zlomenina obratle – může být prvním klinickým projevem osteoporózy. Na tuto zlomeninu většinou upozorní náhlá bolest zad s propagací pod žebra, do břicha nebo do dolních končetin a to v závislosti na lokalizaci zlomeného obratle.
  • zlomenina horní části stehenní kosti – patří k nejzávažnějším projevům osteoporózy. Tato zlomenina se objevuje převážně u starších nemocných. V dnešní době se díky moderním operačním postupům úmrtnost na tuto zlomeninu dramaticky snížila, nicméně lepší než operace je prevence.

Příčiny osteoporózy

Hlavní příčinou u žen je pokles hladiny estrogenu po menopauze. Estrogen totiž pomáhá vstřebávat vápník, čímž nepřímo udržuje kosti pevné. Nemoc se však může vyvinout i u mužů, u nichž jsou však kostní ztráty méně závažné, protože hustota kostí u mužů je vyšší než u žen.

Dalšími příčinami je předčasná menopauza, nedostatek cvičení, strava s malým obsahem vápníku nebo chudá na další nutriční látky, které pomáhají k optimální tvorbě kostí (fosfor v rybách, bílkoviny, vitamin D, A a C, zinek, apod.).

Osteoporóza – vyšetření

V našich zařízeních vám bude provedeno preventivní vyšetření, včetně vyšetření rentgenového, které potvrdí nebo vyvrátí podezření na toto onemocnění. Při tom podstoupíte také vyšetření, kde se určí množství minerálů a stanoví hustota kostní tkáně.

Při vyšetření se mohou používat i jiné metody. Záleží na lékaři, který na základě vašeho stavu doporučí takové vyšetřovací metody, ze kterých získá dostatečné informace pro potvrzení nebo vyvrácení nemoci.

Léčba osteoporózy

Pokud odhalíme osteoporózu v počátečním stádiu, doporučujeme základní režimová opatření a doplnění jídelníčku. V případě, že odhalíme nemoc už v pokročilejším stádiu, léčba se neobejde bez léků. Mezi vhodné léky patří např. bisfosfonáty, které doplňují tvorbu kostní hmoty, dále hormon kalcitonin nebo tradičně speciální tablety obsahující vápník.

U žen je někdy doporučena i hormonální léčba, která bojuje jak proti osteoporóze, tak zmírňuje fyzické i psychické potíže spojené s menopauzou.

Prevence osteoporózy

Od 30 let věku klademe velký důraz na zdravou výživu, která by měla být obohacena dostatkem potřebných vitamínů a minerálů.

Osteoporóza a její komplikace

Jelikož se jedná o řídnutí kostí, je s tímto onemocněním spojeno několik komplikací. Mezi nejběžnější patří:

• časté zlomeniny při působení malé síly
  • závažná zlomenina krčku stehenní kosti
  • onemocnění páteře a následné poškození míšních nervů
  • nadměrné zakřivení páteře

Nemocnice Waldsassen

S téměř 100 zaměstnanci, 6 specializovanými odděleními a 63 lůžky je zdravotnické středisko Waldsassen silným partnerem pro Vaše zdraví. Jako člen a kompetenční centrum akciové společnosti Kliniken Nordoberpfalz AG zajišťujeme spolehlivou a moderní lékařskou péči.

Egerer Straße 30, 95652 Waldsassen
E-Mail: info@kliniken-nordoberpfalz.de