Revmatismus

Máte problémy s klouby, které bolí bez příčiny? Pociťujete ranní ztuhlost kloubů? Může se jednat o revmatismus - lidově revma.

Co je to revmatismus?

Revmatismus, jehož příkladem je revmatická artritida, je onemocnění imunitního systému, který napadá nejenom klouby, ale také další části těla, jako jsou plíce, srdce či oči. Nemoc není vůbec jednoduché diagnostikovat, neboť svými příznaky může ukazovat i na jiné nemoci. Porušený imunitní systém tak poškozuje tkáně vlastních orgánů a vyvolává v nich chronický neinfekční zánět.

Revmatická artritida patří mezi dlouhodobé, bolestivé a postupně invalidizující onemocnění, které brání pacientovi vykonávat běžnou činnost. Vyskytuje jak u žen, tak u mužů. Nejčastěji se projevuje u žen středního věku, u nichž jsou postiženy drobné klouby ruky, zápěstí či hlezenní kloub.

Jak se projevuje revmatismus?

Jak už bylo výše zmíněno, onemocnění se projevuje příznaky, které mohou napodobovat jiné nemoci. Proto je velice obtížné revma odhalit. Při diagnostice se uplatňují laboratorní testy a rentgenová vyšetření, která však ukáží poškození až v pozdějším stádiu.

Příznaky revmatismu

Onemocnění se zpočátku projevuje velmi nenápadně, a to ranní ztuhlostí kloubů. Po čase však dochází ke zduřením, otokům a silné bolesti kloubů, což vede ke zhoršení hybnosti a postupem času také ke vzniku deformit (neboli pokřivení rukou, prstů atd.). Lékař objektivně prokazuje bolestivost kloubů.

Další běžné příznaky:

• zvýšená citlivost okolí kloubu na dotek
  • zvýšená teplota
  • zarudnutí kůže v okolí kloubu

U tohoto onemocnění je riziko, že postupem dojde až k úplné ztrátě funkčnosti kloubu. Kromě kloubních projevů se mohou vyskytnout také i mimokloubní příznaky. Konkrétně může dojít k postižení srdce (revmatická horečka), ledvin, plic, krevních cév atd.

Revmatismus a jeho léčba na naší klinice

Jelikož se jedná o onemocnění, které není plně vyléčitelné, zahajuje se vždy taková léčba, která celkový vývoj nemoci zpomalí a částečně potlačí. V naší nemocnic při diagnostice revmatické artritidy uplatňujeme komplexní léčbu, která začíná režimovými opatřeními, jako klid na lůžku v akutním stadiu, snaha snížit tělesnou váhu, omezit nepříznivé vlivy (prochlazení, apod.). Dále při léčbě revmatismu využíváme léky proti bolesti, léky potlačující zánět apod. Nedílnou součástí je rehabilitace a u těžkých poškození kloubů i chirurgická léčba.

Nemocnice Waldsassen

S téměř 100 zaměstnanci, 6 specializovanými odděleními a 63 lůžky je zdravotnické středisko Waldsassen silným partnerem pro Vaše zdraví. Jako člen a kompetenční centrum akciové společnosti Kliniken Nordoberpfalz AG zajišťujeme spolehlivou a moderní lékařskou péči.

Egerer Straße 30, 95652 Waldsassen
E-Mail: info@kliniken-nordoberpfalz.de