Amputace

Víte, že léčba v zahraničí je hrazena vaší pojišťovnou?
Využijte kvalitní německé lékařské péče BEZ ČEKÁNÍ!

Úkolem cévní chirurgie či veškeré medicíny je pokud možno zabránit amputaci končetiny nebo její části, avšak ne vždy se podaří tomuto radikálnímu kroku vyhnout.

Amputace v chirurgii

Amputace je v medicíně odstranění periferní části orgánu chirurgickým zákrokem. Na oddělení cévní chirurgie se amputace provádějí z důvodu zmírnění či odstranění bolesti, za účelem zamezení šíření infekce či metastáz nebo z důvodu odumření tkání v důsledku nedostatečného prokrvení při ateroskleróze (kornatění) tepen, často vystupňované u pacientů s cukrovkou.

Příčiny amputace

Amputace bývá indikována z mnoha různých příčin.

• Postupující infekce
  • Akutní nebo chronická porucha arteriálního prokrvení, které vede ke ztrátě měkkých tkání s následným ovlivněním funkcí jiných orgánů
  • Neovlivnitelné klidové bolesti
  • Těžká, jinak nenapravitelná zranění
  • Zhoubný nádor kosti, svalu, nebo jiné tkáně končetiny
  • Zduření nervové tkáně, nazývané neurom, pokud působí bolesti
  • Omrzliny

Malá amputace

Velkou část amputací představují tak zvané „malé amputace". Jedná se o amputace pod úrovní kotníků, tedy v oblasti nohy. Mohou to být amputace článků prstů, celých prstů a nebo poloviny chodidla. Zhojí-li se amputace menší části než je polovina chodidla, může pacient po uzdravení chodit, a to za pomoci ortopedické obuvi, ale bez protézy.

Velká amputace

Bohužel jsou někdy nutné i tak zvané „velké neboli vysoké amputace", které se provádějí výše než je úroveň kotníkůVysokou neboli velkou amputaci provádíme takovým způsobem, abychom pro pacienta vytvořili bezbolestný pahýl, schopný snášet zátěž, tedy aplikaci končetinové protézy.

Rehabilitace po amputaci

Po zákroku následuje období rekonvalescence a rehabilitace, které vždy závisí na typu operace. Zotavování může zahrnovat i vybavení protézou, která nahradí ztracenou část končetiny. Pokud není nemocný schopen chůze s protézou a je zřejmá potřeba ortopedického vozíku, je indikováno posilování a nácvik manipulace s vozíkem. Snahou rehabilitace je vždy zajistit co největší soběstačnost nemocného.

Naše klinika úzce spolupracuje s výrobci ortopedické obuvi a protéz, fyzioterapeuty a podiatry.