Aneurysma břišní aorty a pánevních tepen

Víte, že léčba v zahraničí je hrazena vaší pojišťovnou?
Využijte kvalitní německé lékařské péče BEZ ČEKÁNÍ!

Aneurysma je výraz pro výduť neboli rozšíření cévy. Výskyt tohoto velice závažného onemocnění v poslední době vzrůstá. Na naší klinice se snažíme o efektivní léčbu aneurysmatu, jehož úmrtnost je vysoká i přes veškerou techniku a nasazení operačních týmů.

Jelikož aneurysma postihuje především určitou rizikovou skupinu pacientů, je důležité, abychom společně s vámi na rizika tohoto zákeřného onemocnění pomýšleli a snažili se mu bránit.

Proč aneurysma vzniká?

Nejčastějšími příčinami a rizikovými faktory jsou:

• Genetické předpoklady - v jejich důsledku vznikají různé vady cév, které jsou pak ztenčené nebo málo pružné. Proto je dobré vědět, zda někdo v rodině trpěl onemocněním cév genetického původu.
  • Narušení chorobným procesem - cévní stěnu narušuje choroba z jejího okolí, např. tuberkulóza, zhoubný nádor nebo vleklý zánět.
  • Poškození jako důsledek úrazu.
  • Ateroskleróza - ukládání tuků ve stěně cévy. Patří mezi nejčastější příčiny aneurysmatu, protože dnes nevynechává ani mladé lidi. Dává se do souvislosti s kouřením, vysokým krevním tlakem a vysokou hladinou tuků v krvi, především cholesterolu.

Jak aneurysma poznáme?

Příznaky aneurysmatu nejsou bohužel často výrazné. Obecně o sobě toto onemocnění může dát vědět několika způsoby:

• Bolest v oblasti beder, špatné dýchání.
  • Hmatná pulzace aorty v oblasti břicha při námaze (břišní aorta je normálně hmatná jen u výrazně štíhlých jedinců).
  • V případě prasknutí výdutě prudká bolest, někdy kolaps až ztráta vědomí.

Postižení břišní aorty ohrožuje život. Prasknutí končí asi v 90 % smrtí i přes vyspělou lékařskou pomoc. Včasná diagnóza a následná léčba mohou zachránit život.

Můžeme aneurysmatu nějak předcházet?

Pro aneurysmata způsobená genetickými vadami neexistuje téměř žádná prevence. Je dobré upozornit lékaře na výskyt cévních onemocnění v rodině. Dobrý lékař se na příčiny cévních chorob sám aktivně zeptá. Čím dříve zahájíme preventivní opatření a léčbu, tím lépe ochráníme oslabenou cévní stěnu před nepříznivými vlivy.

Prevence aterosklerózy a následného vytvoření aneurysmatu spočívá v jednoduché radě. Vyvarujte se kouření. Ruku v ruce s tím pak jde zmírnění stresu a zavedení správné životosprávy. Velice dobře působí i dostatečné množství pohybu, které každý den rozproudí krevní průtok.

Jak se aneurysma léčí?

Léčba aneurysmatu je čistě invazivní. Léky zde nepomohou. Přesné místo výskytu určí angio CT, které je zaměřené na cévy nebo rentgenové a jiné grafické metody, často s podáním kontrastní látky.

Při chirurgickém zákroku se rekonstruuje céva náhradou její části umělou cévní protézou. Přestože se používá syntetický materiál, tělo protézu přijme a dobře ji snáší, protože je pružná, pevná a přizpůsobí se cévě.

Nově využívanou metodou na naší klinice je endovaskulární léčba. Aneurysma se zlikviduje zavedením cévní protézy přístupem přes cévy v oblasti třísel. Terapie je méně invazivní, pacient proto bude hospitalizován kratší dobu. Endovaskulární léčba ale není možná ve všech případech. Záleží na celkovém stavu pacienta, na výskytu jiných chorob a také na samotném tvaru aneurysmatu. Volbu léčby tedy určí lékař.