Stenóza karotických tepen

Víte, že léčba v zahraničí je hrazena vaší pojišťovnou?
Využijte kvalitní německé lékařské péče BEZ ČEKÁNÍ!

Mozek je orgán, ve kterém se nachází síť drobných tepének. Do mozku je však přiváděna krev pouze dvěma páry tepen – pravou a levou krkavicí (karotidou) a pravou a levou páteřní tepnou. Díky těmto čtyřem tepnám se do mozku dostává dostatek kyslíku a živin, které jsou nezbytné pro jeho správnou činnost.

Pokud však dojde k zúžení (stenóze) nebo ucpání tepen, je zapotřebí zajistit účinnou léčbu, případně v některých případech provést operaci. Naše klinika se zaměřuje na tyto případy. Léčba se zahajuje vždy po posouzení stavu pacienta lékaři, kteří mají v této oblasti bohaté zkušenosti.

Co způsobuje onemocnění karotických tepen?

Je-li organismus vystaven různým vlivům (např. kouření, vysokému krevnímu tlaku, vysoké hladině cholesterolu či dalším nepříznivým faktorům), vytvoří se v tepnách tzv. aterosklerotické pláty, které mohou konkrétní postiženou tepnu uzavřít.

Uzavření nebo zúžení zevních karotických tepen není příliš nebezpečné. Pokud však dojde k uzavření vnitřní karotické tepny nebo tepny bazilární, má tento uzávěr katastrofální následky. Stenóza karotických tepen způsobuje nejčastěji mozkovou mrtvici.

Léčba stenózy karotických tepen u nás

Léčbu stenózy zahajujeme buď ještě před nástupem klinických projevů a příznaků onemocnění, nebo až po vzniku „typických symptomů", jako jsou poruchy citlivosti, ochrnutí horní nebo dolní končetiny, akutní závažné poruchy zraku jednoho oka a poruchy řeči.

V některých případech provádíme dočasné naléhavé operace, například při akutním uzávěru karotické tepny. Do tepny lékaři zavedou speciální trubičku (stent), která má za úkol podpírat stěny cévy a dočasně tak umožnit průtok krve do doby, než se přistoupí k definitivnímu výkonu.