Artroskopie ramene

Trápí vám bolesti ramenního kloubu? Tato bolest může mít nejrůznější příčiny – od poškození struktur v kloubu, přes výskyt úlomků pojivových tkání až po nestabilitu ramene. Díky artroskopii ramene lze problémy vyřešit šetrně pomocí artroskopie ramene.

Co je to artroskopie ramene?

Jedná se o moderní, velice šetrnou a běžně používanou metodou sloužící k vyšetření i terapeutickým zákrokům u ramenního kloubu. Základem artroskopického vybavení je endoskop, což je tenká trubička, která představuje optický kabel.

Na konci endoskopu, který se zavádí dovnitř kloubu, je umístěna kamera, která přenáší obraz na druhý konec endoskopu, tedy obrazovku počítače. Díky videoobrazu lékař prohlédne veškeré anatomické struktury ramenního kloubu, konkrétně opotřebení kloubní chrupavky, kloubní pouzdro, vazy či svaly v okolí ramenního kloubu.

Příprava před artroskopií

Samotný zákrok se provádí ambulantně, nebo pokud se jedná o složitější výkon, pak se artroskopie provádí s hospitalizací max. na 2 dny. Před operací nejsou nutné žádné složité přípravy. Pacient se akorát k nám na kliniku dostaví den předem, nebo v den operace nalačno. Vše se však odvíjí podle typu operace a pacientově zdravotním stavu.

Průběh artroskopie

I když se jedná o jednoduchý a banální zákrok, artroskopická operace ramene se provádí na operačním sále ve sterilním prostředí. Pacient je během operace v polosedě, nebo leží na boku. Při artroskopii se podává nejčastěji celková anestézie, možná je však i svodná anestézie, pomocí které se znecitlivuje pouze ramenní kloub, ale pacient je jinak při vědomí.

Výkon zahajuje náš lékař centimetrovým řezem v kůži na zadní straně ramena. Tímto řezem pak zavede lékař do kloubní dutiny endoskop. Součástí tohoto přístroje je rovněž pumpa, která pod tlakem vhání do kloubu sterilní roztok, který dopomáhá k lepší přehlednosti i proplachování.

Díky monitoru pak lékař prohlédne tkáně či okolí ramenního kloubu. Tím získá informace o stavu kloubu, které nelze zjistit jinými vyšetřovacími metodami.

Ošetření poškozených struktur

Pokud je to možné, lékař může v rámci artroskopie ošetřit poškozené struktury. K tomu na naší klinice využíváme nejrůznější nástroje, které lékař vsune do kloubu další malou rankou na přední straně ramene.

Po artroskopickém zákroku

Po zákroku pacient u nás zůstává max. 2 dny, a pokud nejsou žádné komplikace, pacient je propuštěn domů. Stejně jako u jiného operačního výkonu, tak i u artroskopie ramene se mohu objevit pooperační komplikace. Mezi běžné komplikace se řadí:

• zanesení infekce
  • krevní sraženiny v kloubu
  • nadměrná krvácivost
  • neustupující otok ramene