Artróza kyčelního kloubu

Cítíte po ránu ztuhlost nebo bolest kyčelního kloubu? Trvá vám déle, než se rozhýbáte, nebo vás dokonce provází bolest v klidu v oblasti kyčle? Pak by se mohlo jednat o artrózu kyčelního kloubu. Navštivte proto naši kliniku, kde vás vyšetříme, diagnostikujeme problém, případně nasadíme takovou léčbu, která zmírní bolest, maximalizuje pohybovost a omezí zhoršování stavu.

Co je artróza kloubů?

Artróza kyčle je degenerativní zánětlivé postižení hyalinní chrupavky, které se zpočátku projevuje bolestmi při pohybu a ztuhlosti kloubů. V počátku je typická bolest startovací na počátku pohybu nebo v ranních hodinách. V pozdějším stádiu tohoto onemocnění se zase objevuje bolest klidová.

Příčiny artrózy kyčelního kloubu:

• vývojová dysplazie kloubu
  • revmatoidní artritida
  • úrazy či stav po infekčních komplikacích

Co se děje v kyčli při artróze?

Při námaze po čase dochází k opotřebení kyčelního kloubu a to zejména u chrupavky na konci kostí. Prostor mezi kostmi, který byl dříve vyplněn chrupavkou, může úplně vymizet. Bohužel ztráta chrupavky je nevratná.

Tím, že chrupavka i kloubní maz zmizí, zvyšuje se zde tlak a kvůli ztrátě ochranného chrupavčitého obalu se mohou vytvářet osteofyty na koncích kostí. Tyto osteofyty jsou malé útvary, které dráždí hrubou plochu kostí, čímž vzniká další bolest.

Diagnostika onemocnění

Pro diagnostiku artrózy se používá rentgen, který zobrazí kost. Ze snímku pak lze vyčíst, zda je prostor vyplněn chrupavkou nebo je mezi kostmi prázdný. Rentgen dokáže zobrazit také případné osteofyty.

Jak se léčí artróza na naší klinice?

Co se týče léčby kyčelního kloubu, lze jej léčit farmakologicky, nebo operačně. U farmakologické léčby lze léčit pouze symptomy, takže v tomto případě vám jeden z našich lékařů předepíše léky proti bolesti a doporučí vám další doplňky, které vám pomohou zmírnit bolest a zlepšit pohyb.

Další možností je operace, při které lékař ošetří kloubní povrch, odstraní osteofyty, případně přistoupí k náhradě celého kloubu. Ať už vám doporučí lékař kteroukoliv variantu, mějte na paměti, že lidé trpící nadváhou by měli začít léčení snížením hmotnosti. Tím se totiž výrazně sníží tlak, který je vytvářen na konkrétní kloub.