Artróza

Máte problémy s klouby? Může se jednat o artrózu. Navštivte proto naši kliniku ve Weidenu, kde vás naši lékaři důkladně vyšetří a zjistí, zda se skutečně jedná o artrózu. Na základě diagnostiky pak doporučí řešení a nasadí účinnou léčbu, která povede k maximalizaci pohybového rozsahu, minimalizaci bolesti a omezení zhoršování zdravotního stavu.

Co je artróza?

Artróza (neboli osteoartróza) je nejčastějším kloubním onemocněním, při kterém dochází k poruše obnovy kloubní chrupavky a tím také ke změnám kosti a přilehlých měkkých tkání. Toto onemocnění dokáže výrazně zhoršit kvalitu života a často vede dokonce k invaliditě.

Artróza kloubů se často vyskytuje u lidí již v pokročilém věku. Co se týče s ohledem na pohlaví, artróza u mužů a žen se liší pouze v lokalizaci onemocnění. Jelikož se jedná o degenerativní, nezánětlivé onemocnění, může postihovat jakékoliv klouby v těle. Nejčastěji se však objevuje na velkých nosných kloubech, jako je kolení či kyčelní, dále na drobnějších kloubech ruky a na meziobratlových ploténkách páteře.

Příčiny artrózy

Přesné příčiny, proč toto onemocnění vzniká, dosud nejsou známy. Dříve se za hlavní důvod považoval věk a opotřebení kloubní chrupavky. Dnes se jedná pouze o jednu z mnoha příčin. Příčiny se rovněž odvíjí také podle kloubní lokalizace:

• Artróza kolenních kloubů – mezi běžné příčiny se řadí věk, nadváha, ženské pohlaví a přetěžování při některých sportech (např. fotbal, tenis, squash...)
  • Artróza kyčelních kloubů – na vzniku této artrózy se podílejí především mechanické a dědičné faktory, co se týče mechanických faktorů, je zde zahrnuto přetěžování při sportu a těžká fyzická práce, u dědičných hrají roli vývojové poruchy kloubů
  • Artróza rukou – na vznik se podílí hlavně genetické vlivy

Typický je také rychlejší vývoj tohoto onemocnění po úrazu.

Příznaky artrózy

Příznaky této nemoci se odvíjí jak od lokalizace, tak i podle stádia postižení. Mezi základní projevy však patří:

• bolest a ztuhlost postiženého kloubu
  • omezená hybnost
  • nestabilita a deformita kloubu

První změny u artrózy

U artrózy první změny probíhají v chrupavce, kdy se mění její struktura a ztrácí se její pružnost. Tím dochází k jejímu ztenčení, její povrch přestává být hladký a může zcela zaniknout, takže při pohybu pak dochází k většímu tření a podráždění.

Při degeneraci chrupavky zůstávají konce kostí odhalené, a pak na nich vznikají výrustky, které kloub dělají méně pohyblivým a deformují ho. Tyto změny se projevují otokem.

Léčba artrózy na naší klinice

Při diagnostice artrózy je nutné mnohé u pacienta změnit. Léčba tohoto onemocnění může probíhat i několik let, takže je nutné, aby pacient s naší klinikou dlouhodobě spolupracoval. Každému pacientovi individuálně nastavíme takovou pohybovou a fyzikální léčbu, která zmírní bolesti a zlepší celkový pohyb. Pokud vám bylo diagnostikováno řídnutí kostí, pak si více přečtěte v kategorii osteoporóza.

Pacient bude docházet na terapii, případně mu budou doporučeny i další možnosti (např. léčba ultrazvukem). Pacient navíc musí upravit svoji životosprávu a pohybový režim a omezit rizikové faktory (např. obezita, nepřiměřená zátěž, ochabnutí svalstva). U starších lidí doporučujeme také rehabilitaci a nácvik chůze s opěrnými pomůckami. Lékař navíc předepíše potřebné léky proti bolesti.

Co pomáhá na artrózu

Kromě nasazené léčby je možné artrózu zmírnit různými doplňky, krémy či obklady. Dále se doporučuje nenechat klouby prochladnout, ale stále je udržovat v teple. Pokud máte postižený kloub, je dobré do odeznění stavu vynechat jakékoliv cvičení.