Syndrom karpálního tunelu

Pracujete hodně na počítači s myší, a tak je vaše zápěstí téměř neustále v nepřirozené poloze? Brní vás nebo dokonce pálí vaše prsty u této ruky? Pak se může jednat o syndrom karpálního tunelu. Ne nadarmo se říká, že jsou karpální tunely nemoc z povolání. Navštivte proto naši kliniku a nechte se vyšetřit. Naši lékaři díky vyšetření zjistí, zda se jedná o karpální tunel či nikoliv.

Co je syndrom karpálního tunelu?

Jedná se o nejčastější útlakový syndrom na horní končetině a vzniká dlouhodobým stlačením tzv. středového nervu v oblasti zápěstí. Kvůli útlaku tohoto nervu narůstá postupně bolest, brnění i další příznaky, které zhoršují kvalitu života. Toto onemocnění častěji postihuje ženy.

Postižení nervu je zpočátku vratné, avšak pokud ho člověk včas neřeší, pak jsou změny týkající se nervu nevratné.

Kde se přesně nachází karpální tunel?

Karpální tunel se nachází na ruce, konkrétně u zápěstí. Když ohnete všechny prsty do dlaně, karpální tunel končí s velkou pravděpodobností v místě, kam ukazuje váš prsteníček.

Příčina vzniku karpálního tunelu

Syndrom karpálního tunelu vzniká kvůli dlouhodobému stlačení, je následkem dlouhodobé nepřirozené práce. Dalšími příčinami je poúrazový otok, revmatické onemocnění a hromadění otoku v důsledku metabolických onemocnění. K útlaku v oblasti karpálního tunelu může dojít také při těhotenství, kdy tělo zadržuje větší množství vody.

Karpální tunel – příznaky

Karpální tunel lze zpočátku rozpoznat díky brnění, mravenčení či pálení prstů na postižené končetině. Nejčastěji to pociťuje palec, ukazováček a prostředníček. V další fázi dochází ke ztrátě kožní citlivosti a oslabení těchto prstů, které je provázeno velkou bolestivostí. Ruka tak působí nešikovně a svaly v předloktí ztrácí svalovou sílu a postupně ochabují.

Nepříjemné pocity v ruce se projevují především v klidu, mnohdy se kvůli nim nemocný budí ze spánku. Tyto bolesti mohou dokonce vystřelovat do ramenního kloubu a hlavy. Dále se objevuje na ruce rovněž otok a ztuhlost zápěstí.

Léčba karpálního tunelu u nás

U syndromu karpálního tunelu je nejdůležitější začít co nejdříve s léčbou, neboť díky ní lze obtíže zmírnit nebo dokonce odstranit. My na naší klinice provádíme buď konzervativní, nebo chirurgickou léčbu. Naši lékaři preferují nejprve konzervativní formu léčby, procházejí s pacienty pravidelné činnosti, které problém zhoršují a doporučují vhodná cvičení. Pokud léčba nezabírá, až poté se přistupuje k chirurgické léčbě.

Konzervativní léčba

Při konzervativní léčbě se pacienti musí vyvarovat činnostem, při kterých dochází k přetěžování svalů u zápěstí. Důležitá je změna životního stylu a návyků a provádění pravidelných cvičení na protažení svalů zápěstí.

Při léčbě pomáhá znehybnění ruky pomocí dlahy, ortézy nebo snímatelné sádry. Potíže zmírní i studené obklady, které urychlují hojení. Pomoc může rovněž fyzikální terapie.

Chirurgická léčba

K chirurgickému zákroku se přistupujeme, pokud i přes konzervativní léčbu dojde k rozvinutí nemoci. Při této operaci se prořízne příčný vaz v zápěstí a tím dojde k uvolnění struktur uložených v karpálním tunelu. Úleva ruky přichází po 1-2 dnech od endoskopické operace karpálního tunelu a normalizace funkce celé ruky se navrací do několika týdnů, případně měsíců.

Komplikace syndromu karpálního tunelu

V případě, že se člověk s tímto onemocněním nepodrobí léčbě, může dojít k jeho nevratnému poškození. Tato ztráta se projeví ztrátou citlivosti a poruchou hybnosti ruky a palce. Po chirurgickému zákroku se může u ruky objevit otok, modřina či bolestivost v oblasti jizvy. Závažnější komplikací je infikování rány nebo poškození některé větve mediálního nervu.

Aby se komplikacím předešlo a karpální tunel byl vyléčený, je důležité navštěvovat pravidelné rehabilitace po operaci karpálního tunelu.