Diabetes mellitus 2. typu (cukrovka 2. typu)

Pociťujete v poslední době neustálý hlad a žízeň? Dostáváte do těla dostatek jídla, a přesto dochází k úbytku váhy? Jste stále unavení, slabí a musíte často močit? Pak by se mohlo jednat o cukrovku.

Co je to diabetes mellitus 2. typu?

Diabetes mellitus 2. typu je chronické onemocnění, typ cukrovky, které vzniká v případech, kdy organismus produkuje jen minimální množství inzulínu, nebo když inzulín nedokáže organismus i jeho tkáně efektivně využít.

U řady pacientů lze tento druhý typ zvládat pouze změnou stravy a pravidelnou tělesnou aktivitou. V případě další progrese onemocnění je pak nutná léčba perorálními antidiabetiky nebo injekcemi inzulínu. Nejčastěji se cukrovka 2. typu objevuje u dospělých, výjimkou však nejsou ani děti se sklonem k obezitě.

Příznaky cukrovky 2. typu

U cukrovky 2. typu se vyvíjejí symptomy často pomalu. Postižené osoby tedy mohou mít toto onemocnění několik let a nevědět o něm. Mezi nejčastější příznaky patří:

• zvýšená žízeň a hlad
  • časté močení
  • ztráta váhy
  • únava
  • neostré vidění
  • pomalé hojení ran
  • časté infekce
  • barevné kožní změny

Příčiny diabetu 2. typu

Cukrovka druhého typu se projevuje v době, kdy se tělo stává rezistentní k inzulínu, nebo když slinivka přestane produkovat dostatečné množství inzulínu. Proč k tomuto dochází není zatím přesně známo. Mezi příčiny, které mohou za vznik, se řadí environmentální faktory (jako nadváha, nedostatečný energetický výdej) či genetika.

Léčení cukrovky 2. typu

V případě diagnostiky cukrovky 2. typu začínáme obvykle s nefarmakologickou léčbu, která zahrnuje dietní opatření a fyzickou aktivitu. Následuje farmakologická léčba. Nejčastějším lékem je dnes metformin nebo jiné antidiabetikum. Pokud však nedochází ke zlepšení, je nutné podávání inzulínu.

Cukrovka 2. typu - dieta

Dieta při cukrovce 2. typu je u každého pacienta vypracována individuálně s přihlédnutím k hmotnosti, věku a režimu diabetika. Ošetřující lékař rovněž stanoví, zda postačí diabetická dieta s příslušným limitem sacharidů, nebo bude vhodnější dieta redukční s ohledem na stupeň nadváhy. Vypracovaný jídelníček při cukrovce 2. typu pak pomůže přiblížit se k ideální hmotnosti.