Endometrióza

Zhruba každá desátá žena trpí endometriózou, aniž by o ní věděli, neboť bolest v podbřišku považují za normální příznak při menstruaci. Naše oddělení gynekologie a porodnictví se na toto onemocnění zaměřuje a má řadu zkušeností s jejím úspěšným léčením.

Co je endometrióza?

Endometrióza patří k nejčastějším gynekologickým onemocnění, které je velice nepříjemné a bolestivé. Mimo děložní dutinu se objevují částečky děložní sliznice neboli endometria, kde za normálních okolností nemají, co dělat.

Částečky se konkrétně objevují na vaječnících, vejcovodech, močovém měchýři, střevě či v jiných vzdálenějších částech těla (např. plíce, mozek). Kvůli tomuto onemocnění mohou nastat problémy s neplodností.

Typy endometriózy

Endometrióza se rozděluje na 4 základní typy a to podle jejího umístění:

• Endometrióza peritoneální
  • Endometrióza ovariální
  • Endometrióza rektovaginálního septa
  • Adenomyóza

Peritoneální endometrióza

Při peritoneální endometriózy se ložiska vyskytují na pobřišnici. Jedná se o nejlépe rozpoznatelný typ, neboť se kvůli vyskytujícím ložiskům na pobřišnici objeví viditelné skvrny, které mají barvu podle stádia nemoci. V prvním stádiu jsou červené, poté modré a nakonec bílé.

Ovariální endometrióza

V případě ovariální endometriózy se ložiska vyskytují na povrchu vaječníků. U tohoto typu může dojít k vnoření ložisek do vaječníků, čímž vzniknou velké cesty zvané také jako endometriom.

Endometrióza rektovaginálního septa

Tento typ endometriózy se nachází v přepážce mezi konečníkem a pochvou. Typické jsou zejména tzv. tuhé uzlíky, které způsobují velkou dlouhodobou bolest.

Adenomyóza

Adenomyóza je typ endometriózy, který není izolovaný. Často provází peritoneální endometriózy s výskytem děložních myomů. Adenomyóza se většinou projevuje děložním krvácením, bolestivou a zvětšenou dělohou a dalšími příznaky jako bolestivá menstruace, bolesti při pohlavním styku či dlouhodobá pánevní bolest.

Jak se pozná endometrióza?

Endometrióza se zjišťuje velice těžko, neboť v mnoha případech nevykazuje žádné příznaky. Mezi obecné příznaky, které upozorňují na toto onemocnění, patří:

• bolest břicha a zad během menstruace
  • bolest močového měchýře
  • bolest při močení (zejména během menstruace)
  • velmi silné krvácení při menstruaci
  • bolest při sexu
  • problémy s plodností

Endometrióza a těhotenství

Mnoho žen s endometriózou trápí, zda mohou mít s tímto onemocněním děti. I když je endometrióza jedním z nejčastějších důvodů neplodnosti, odpověď je ano. Žena s endometriózou děti mít může, ale je zapotřebí těhotenství nijak neodkládat.

Diagnostika na naší klinice

V případě, že vás trápí cyklická pánevní bolest, bolestivější menstruace nebo porucha plodnosti, navštivte naši kliniku – oddělení gynekologie a porodnictví, kde vás důkladně vyšetříme pomocí ultrazvuku. Dále také provádíme laboratorní vyšetření, ze kterého lze prokázat zvýšenou hladinu CA-125. Zvýšené hodnoty této bílkoviny bývají většinou spojeny s gynekologickými nádory nebo endometriózou.

Endometrióza - léčba

Vhodná léčba je určena až po prohlídce na našem oddělení gynekologie a porodnictví. Jeden z našich lékařů posoudí jednak váš stav, ale také stádium nemoci. U tohoto onemocnění využíváme zejména chirurgickou léčbu v kombinaci s léčbou hormonální. Naši specializovaní lékaři v prvé řadě odstraní chirurgicky první endometriózu a poté vám nasadíme léčbu hormonální, aby nedošlo k jejímu rozšíření.

Chirurgická léčba

Chirurgickou operaci provádíme laparoskopicky, kdy lékař pomocí laseru odstraní co nejvíce zasažených ložisek a rozdělí vzniklé srůsty. Úspěšnost operace se odvíjí od umístění endometriózy a velikosti ložisek. V případě, že jsou ložiska rozsáhlá a špatně umístěná, pak provádíme operace pomocí řezu na břichu.

Hormonální léčba

Po zákroku vám nasadíme hormonální léčbu, jejíž cílem je zastavení cyklické přeměny děložní sliznice. Jinými slovy to znamená, že má hormonální léčba za úkol převést postiženou oblast do klidového stádia.

Které orgány postihuje endometrióza?

Toto onemocnění nejčastěji postihuje orgány v malé pánvi – konkrétně vaječníky, vejcovody, děložní vazy nebo pobřišnice.