Inkontinence moči

Máte problém s únikem moči? Nosíte vložku k zachycení moči? Omezujete svůj pitný režim ze strachu z úniku moči? Dochází k únikům při kašli, kýchnutí, smíchu, cvičení apod.? Pokud jste si odpověděli na jednu nebo více otázek kladně, pak se jedná o inkontinenci moči, kterou je třeba řešit. Navštivte naši kliniku ve Weidenu a my vám s tímto problémem pomůžeme.

Co je inkontinence?

Inkontinence jako taková není nemoc, ale spíše se jedná o příznak, který se projevuje z různých příčin. Inkontinence lze považovat za stav, kdy dochází k nechtěnému samovolnému úniku moči, který pacient považuje za sociální či hygienický problém. Pacient tento únik moči nemůže nijak ovládat. Únik nastává kdykoliv a kdekoliv (např. při smíchu, kašlání, sportu,írné zátěži atd.).

Typy inkontinence

V dnešní době rozlišujeme několik typů inkontinence. Nejčastěji se však objevuje stresová inkontinence, tedy únik moči, ke kterému dochází zejména při smíchu, zakašlání, kýchnutí, těžké fyzické námaze, zvedání břemen, cvičení apod. Tento typ inkontinence je velice dobře léčitelný. Mezi další typy patří urgentní inkontinence, inkontinence z přeplnění či smíšené inkontinence.

Urgentní inkontinence je provázena náhlým nucením močení, které je důsledkem jiného onemocnění (např. bakteriálního zánětu močových cest). Kvůli tomuto typu se ženy často budí několikrát za noc. Pro odstranění urgentní inkontinence je třeba odstranit základní příčinu.

Rizikové faktory inkontinence

Výskyt inkontinence se zvyšuje s přibývajícím věkem, neboť klesá hladina ženského hormonu estrogenu a zároveň povolují svaly pánevního dna. Důvodem však může být i prodělání těžkého porodu, kdy vzniká inkontinence po porodu, nebo dlouhodobá nadměrná fyzická zátěž při zvedání břemen.

Příznaky inkontinence

Jediným příznakem inkontinence je náhlý únik moči, ke kterému dochází buď při velké fyzické zátěži, nebo zvýšením nitrobřišního tlaku.

Prevence inkontinence

Aby nedošlo ke vzniku inkontinence jednou možnou částečnou prevencí je posilování svalů pánevního dna. Bohužel však inkontinenci mohou způsobit různé faktory, které ovlivnit nemůžeme, takže tato prevence není zdaleka stoprocentní.

Močová inkontinence - léčba na naší klinice

Pokud u vás dochází k únikům moči, je třeba tento problém s námi co nejdříve řešit a nenechat to dojít do pozdějších stádií, kdy se bude léčit obtížněji. V případě oslabení svalů pánevního dna vám lékař po vyšetření doporučí tzv. Kegelovo cvičení pánevního dna, které zahrnuje speciální cviky na inkontinenci a podporu ochablých svalů.

U žen, které jsou po menopauza a trpí únikem moči, přistupujeme k hormonální terapii. Díky ní je ženám ve formě poševních čípků, krému nebo tablet doplňován ženský hormon estrogen. V mnoha případech se provádí operace inkontinence, která odstraní příčinu jednou provždy. Jedná se o miniinvazivní metodu, kdy se voperují TVT pásky sloužící jako podpora ochablé močové trubice. Operace jako taková trvá zhruba 30 minut, je prováděna v lokální anestezii a žena se může k běžným činnostem navrátit po dvou dnech.