Lumbální punkce

Při podezření na zánětlivé onemocnění centrálního nervového systému, míchy a mozkomíšních obalů nebo při podezření na krvácení, jsme někdy nuceni provést lumbální (bederní) punkci.

Co je lumbální punkce?

Lumbální punkce je vyšetření, při němž vám lékař odebere z páteřního kanálu mozkomíšní mok. Páteřní kanál je prostor mezi míšními obaly a míchou.

Toto vyšetření slouží k potvrzení nebo vyloučení zánětlivých onemocnění centrálního nervového systému, míchy nebo mozkomíšních obalů. Lumbální punkci na naší klinice používáme také kvůli diagnostice krvácení při poranění hlavy a mozku. Nejmodernější typy jehel, které máme k dispozici, odbouraly do značné míry dříve nepříjemné bolestivé pocity při vyšetření.

Kdy lumbální punkci doporučujeme?

Lumbální punkci doporučujeme na základě anamnézy, klinického obrazu a výsledků dosud provedených vyšetření. Vyšetření lumbální punkcí provádíme za účelem diagnostiky zánětlivých a degenerativních onemocnění mozku, mozkomíšních obalů, míchy a nervových kořenů.

Dále je punkce používána k průkazu krvácení do páteřního kanálu a potvrzení nebo vyloučení přítomnosti nádorových buněk v mozkomíšním moku. Odběr se rovněž provádí z terapeutických důvodů.

Příprava před lumbální punkcí

Na lumbální punkci se pacient nemusí nijak připravovat. Celé vyšetření u nás provádíme ambulantně a trvá pouze několik minut.

Průběh lumbální punkce

Při lumbální punkci nepotřebujeme žádné speciální vybavení. Při vyšetření používáme pouze speciální dutou punkční jehlu, jejíž kanál je vyplněn kovovým mandrénem. Pacient je vyšetřován v poloze vleže na boku nebo vsedě zády k lékaři. Při vyšetření musí mít pacient vždy vyhrbená záda, neboť se díky této poloze nejvíce oddálí obratle od sebe a jehla pak lépe pronikne do páteřního kanálu.

Odběr provádíme v bederní oblasti mezi 3. a 4. nebo 4. a 5. bederním obratlem. Lékař toto místo nahmatá a celou oblast důkladně desinfikuje. Pak se místo znecitliví a provede se vpich. Při zavádění jehly pacient může pociťovat tlak, jinak je vyšetření nebolestivé.

Poté co lékař umístí jehlu, vyjme mandrén a změří počáteční tlak mozkomíšního moku. Pak mok odebere do sterilních zkumavek. Odebrané vzorky posíláme k biochemickému, mikrobiologickému a imunologickému vyšetření. V závěru vyšetření lékař změří manometrem tlak a poté punkční jehlu vyjme.

Po lumbální punkci

Když pacient podstoupí léčebnou lumbální punkci, musí dodržovat přísný klid ve vodorovné poloze a přijímat velké množství tekutin. Po dobu 24 hodin není dovoleno zvedat hlavu. Při pouhé diagnostické punkci nejsou tato opatření tak přísná a pacient se řídí doporučeními lékaře.

Výsledky lumbální punkce

Během odběru si naši lékaři posuzují hustotu, barvu a příměsi mozkomíšního moku. Dle tohoto hodnocení lze zjistit předběžné výsledky. Pokud je mok průhledný a bezbarvý, pak je obvykle sterilní a neobsahuje žádné bakterie. Růžové nebo tmavě hnědé zabarvení znamená krvácení, zakalení ukazuje na infekci.