Afázie

Mezi nejvážnější a nejkomplikovanější narušení komunikační schopnosti patří bezesporu afázie. Pokud máte u vašeho blízkého podezření na toto postižení, navštivte co nejdříve naši kliniku ve Weidenu, kde pacienta důkladně vyšetříte a diagnostikujeme. Na základě diagnostiky nasadíme vhodnou terapii, která by měla všechny problémy spojené s afázií zmírnit.

Co je afázie?

Jedná se o komplikované a nejednoznačné postižení, kdy je narušena komunikační schopnost. Jedná se o neschopnost rozumět jazykovým symbolům a neschopnost je užívat. Mezi odborníky je definována jako úplná nebo částečná neschopnost přijímat a vysílat symbolické kódy mluvené nebo psané řeči, na podkladě jednostranného poškození mozku.

Příčiny vzniku afázie

Jak už bylo výše zmíněno, afázie je získanou poruchou řeči, která vzniká při poškození mozku. U dospělého člověka toto onemocnění může být zapříčiněno především:

• cévní mozkovou příhodou
  • úrazy a poranění mozku (např. otřes mozku, zhmoždění mozku)
  • nádory na mozku
  • zánětlivým onemocněním mozku (jako encefalitida)
  • degenerativním onemocněním CNS (např. Alzheimerova nemoc, Pickova nemoc)
  • intoxinací mozku pomocí drog, alkoholu a dalších jedovatých plynů

Projevy afázie

Pacient s afázií se potýká ve většině případů mnohými obtížemi, které jsou spojené se samotnými zdravotními problémy vedoucí k jejímu vzniku. Při tomto onemocnění se pacienti potýkají hlavně s poruchou porozumění a produkcí řeči. Jednotlivé složky poruchy řeči jsou následující:

• parafázie neboli deformace slov
  • parafrázie - snížená schopnost nebo neschopnost vyjadřování se ve větách
  • poruchy rozumění
  • perseverace (ulpívání na právě řečeném)
  • logorhea neboli rychlá mluva se sníženou srozumitelností
  • anomie (porucha pojmenování)
  • řečové automatizmy
  • agramatizmy - projev nesprávného gramatického vyjádření (např. vynechání předložek, nesprávné skloňování, časování apod.)

Typy afázií

Existuje velké množství dělení afázie dle různých kritérií. Zjednodušeně je však můžeme rozdělit:

• motorická afázie - neboli expresivní afázie (porucha produkce řeči)
  • senzorická afázie - receptivní (porucha porozumění řeči)
  • totální afázie - globální (porucha produkce i porozumění řeči)

Terapie na naší klinice

V případě zjištění afázie je nezbytný včasný logopedický zásah. V akutní fázi afázie se logopedická páče zaměřuje hlavně na restituci řečové poruchy a na znovunabytí psychické stability pacienta. Ke každému pacientu přistupujeme individuálně. V pozdější chronické fázi je nutná obnova sociálních kontaktů, které byly v rámci tohoto onemocnění hluboce narušeny. V této fázi klinika využívá jak individuální, tak i skupinové terapie.