Bolest hlavy

Trápí vás častá bolest hlavy? Pak se nechte vyšetřit na naši klinice ve Weidenu, neboť se může jednat o příznak řady systémových onemocnění. Nepodceňte bolest hlavy a očí a navštivte nás.

Dlouhodobá bolest hlavy je častým příznakem mnohých často i systémových onemocnění. Jedná se o příznak, který pacienta nejen obtěžuje, ale dokonce může způsobit i změny v psychickém stavu (např. vznik depresí, apatie, agresivity atd.).

Primární bolesti hlavy

Primární bolest hlavy není spojována s jiným onemocněním. Mezi tento druh bolesti patří zejména:

• migréna
  • tenzní bolest hlavy
  • chronická paroxysmální hemikranie
  • bolesti hlavy z nadužívání léků
  • Hortonův syndrom

Mezi další primární bolesti patří idiopatická bodavá bolest hlavy, bolest ze zevní komprese, bolest vyvolaná chladem, bolest při kašli, bolest z námahy či bolest spojená se sexuální aktivitou.

Sekundární bolesti hlavy

Existuje řada sekundárních bolestí hlavy, které mají různý charakter, lokalizaci, vyvolávající podněty i dobu trvání. Konkrétně sem spadá bolest:

• poúrazová
  • spojená s cévním onemocněním mozku
  • spojená s nitrolebními poruchami
  • spojená s vysokým krevním tlakem
  • spojená s infekcí mimo oblast hlavy
  • způsobená chemickými látkami nebo jejich vynecháním
  • spojená s poruchami metabolismu
  • spojená s onemocněním lebky, krku, očí, zubů, záněty dutin

Co způsobuje bolest hlavy

Příčina bolesti hlavy není zcela jasná. Jistou roli zde může hrát dědičnost a různé faktory, které ji mohou vyvolat. Mezi tyto příčiny se řadí zejména:

• fyzický nebo psychický stres a vyčerpání
  • dehydratace
  • změna tlaku a počasí
  • onemocnění pohybového aparátu (zejména páteře)
  • špatný spánkový režim
  • některé potraviny nebo nápoje
  • některé léky
  • infekce či nachlazení
  • další vážná onemocnění

Bolest hlavy u dětí

Bolesti hlavy u dětí a dospívajících jsou velmi časté. Bývají spojeny většinou s běžnými onemocněními (např. s onemocněním krku, hlavy, ucha, zubů atd.), nebo s úrazem hlavy či krční páteře. U dětí se často vyskytují také migrény, tenzní bolesti hlavy či bolesti způsobené zánětem vedlejších nosních dutin.

U dětí by se bolest hlavy neměla podceňovat, např. tenzní bolest, která může být příznakem i závažných onemocnění, zvláště pokud se k bolestem přidají také poruchy zraku, slabost svalů či další jiné závažné příznaky. V těchto případech je nutné podrobné vyšetření a vyloučení závažných onemocnění (jako zánět mozkových blan, zánět mozku, krvácení, nádor, úraz hlavy apod.).

Bolest hlavy od páteře

Bolest hlavy může být spojena také s poruchou krční páteře. Tato bolest má různou intenzitu a často ji pacient cítí v záhlaví, v týlní oblasti, či kdykoli v oblasti krční páteře. Dokonce může vystřelovat až za oči nebo do horních končetin. Při bolesti hlavy od krční páteře dochází k dráždění kořene vyhřezlou meziobratlovou ploténkou nebo kostěným nárůstkem.

Bolest hlavy od krční páteře se může vyskytnout na základě poranění krční páteře. V případě, že je bolest prudká, nepříjemná, neustupuje, vystřeluje od krční páteře do hlavy, je spojena s problémy s chůzí, rovnováhy, změnou chování atd., navštivte naši kliniku, kde vás důkladně vyšetří a navrhnou účinné řešení k odstranění problémů.

Co na bolest hlavy

Časté bolesti hlavy napovídají člověku, že se v jeho těle děje něco nesprávného – ať už je to způsobeno nějakým závažným onemocněním, nebo proto, že jsme jí k tomu pomohli. V první řadě je nutné vyhýbat se takovým faktorům, které bolest hlavy vyvolávají. Dále pomůže, když se celkově zaměříte na změnu vašeho životního stylu.

Jak se zbavit bolesti hlavy? Pokud vás bolest hlavy přeci jen dostihne, na naší klinice vám napíšeme analgetika. Zdali vás bolest trápí častěji, pak je nutné navštívit naši kliniku, kde vás důkladně vyšetříme a zjistíme příčinu silné bolesti hlavy. Na základě toho se pak odvíjí léčba, kterou vám naši lékaři nasadí.