Encefalitida

Encefalitida je souhrnné označení pro onemocnění mozku, které je většinou infekční povahy. Její průběh může být mírný, ale v některých případech zcela asymptomický. Často bývá doprovázen zánětem mozkových blan nebo zánětem míchy. Projevuje se bolestmi hlavy, zvýšenou teplotou a často ztuhlostí šíje. Pokud jste něco takového u sebe zaznamenali, navštivte co nejrychleji naši kliniku, kde vás vyšetříme a odhalíme příčinu.

Co je to encefalitida?

Pojmem encefalitida jsou nazývaná onemocnění, která postihují mozek. Ve většině případů se jedná o infekční povahu onemocnění. Bakterie nebo viry, které proniknou přes ochranné blány do mozku, tam způsobují zánět, který poškozuje nervy v mozku. Nemoc se nemusí na začátku projevit na těle.

Příčina encefalitidy

Většina případů encefalitidy je virového původu. Onemocnění může být fokální (omezeno na jedno místo) a nebo generalizované (difúzně rozeseté po mozku). Virová encefalitida je způsobena velkým množství virů včetně viru enterovirů, viru klíšťové encefalitidy a herpetických virů.

Encefalitida - příznaky

• zpočátku těžká přetrvávající bolest hlavy
  • horečka
  • ztuhlost končetin, svalů (šíje)
  • nevolnost, zvracení
  • mentální změny
  • letargie

Symptomy encefalitidy mohou zahrnovat také neurologické problémy, jako jsou problémy se sluchem nebo s řečí, ztrátou citlivosti, částečnou obrnou. Objevují se také křeče, halucinace, změna osobnosti a v nejhorších případech kóma.

Klíšťová encefalitida

Na našem území se nejčastěji objevuje virová encefalitida, která je způsobovaná kousnutím klíštěte, v menší míře komára, klíšťová encefalitida. Onemocnění může propuknout po konzumaci syrového mléka a nepasterizovaných mléčných výrobků od nakažených zvířat. K přenosu nákazy dochází již po dvou hodinách.

Klíšťová encefalitida - příznaky

Poté co virus klíšťové encefalitidy pronikne do organismu člověka, nastává inkubační doba, která může probíhat celkem bez komplikací a viditelných problémů. Inkubační doba trvá zhruba týden až 14 dní.

Průběh onemocnění je možné rozdělit do dvou fází:

• první fáze – příznaky lehké chřipky, bolest kloubů a svalů, zvýšená teplota, nevolnost, snížení bílých krvinek
  • druhá fáze – vysoké horečky, prudké bolesti hlavy, světloplachost, ztuhnutí svalů šíje, obrna, poruchy spánku, paměti, koncentrace

Mezi první a druhou fází přichází období klidu, kdy veškeré příznaky zmizí. U některých jedinců může již po první fázi dojít k úplnému uzdravení. Bohužel může u pacientů také rovnou nastat druhá fáze, bez jakýkoliv příznaků z fáze první.

Encefalitida - léčba

Cílem léčby encefalitidy je odstranit virový zánět mozku a minimalizovat poškození tkání a postupně zmírňovat symptomy. Pacient je většinou hospitalizován na tmavém lůžku, léčí se zároveň bolest halvy a těla. Podávají se protizánětlivé léky, léky proti křečím, sedativa a antiemetika. Pokud je velký otok na mozku je možné podávat kortikosteroidy.

Prevence

Zvláště u klíšťové encefalitidy patří mezi rizikové faktory pobyt v přírodě bez patřičných ochranných opatření jako jsou dlouhé rukávy, kalhoty a vysoká obuv. Samozřejmostí by mělo být používání repelentu.

Nejlepší a nejúčinnější ochranou proti tomuto typu onemocnění je očkování. Očkovat je možné se nechat celoročně, nejen v období, kdy přichází klíšťová sezona. Vakcína proti klíšťové encefalitidě se podává po třech nebo čtyřech dávkách. Důležité je si uvědomit, že vakcína začíná působit až po dvou týdnech po aplikaci druhé dávky. Očkování proti encefalitidě poskytuje spolehlivou ochranu po dobu 3 let.