Zánět mozkových blan (Meningitida)

Zvracíte, vzdycháte, jste neteční a máte horečku? Tyto symptomy mohou signalizovat obyčejné virové onemocnění, ale také mohou znamenat závažnější a velmi nebezpečný zánět mozkových blan. Navštivte naši kliniku, kde vás důkladně vyšetříme a zjistíme, co vám skutečně je a zahájíme léčbu.

Co je to meningitida?

Při meningitidě dochází k zduření měkké pleny mozkové, což snižuje přívod cukru a kyslíku do mozku. Meningitida, jinak také zánět mozkových blan, je vážná infekční nemoc, která může způsobovat celou řadu trvalých následků, jako jsou hluchota, slepota nebo epilepsie. Někdy může končit i smrtí.

Co zánět mozkových blan způsobuje?

Nejčastějším vyvolávačem jsou viry nebo bakterie. Bakteriální meningitida je způsobována nebezpečnou bakterií, která se dostala krví až do mozkových blan. Zánět mozkových blan se rozlišuje na dva typy, podle toho co jej způsobuje.

• bakteriální meningitida
  • virová meningitida

Bakteriální meningitida

Původce bakteriální meningitidy jsou bakterie, které jsou normální součástí flóry nosu nebo úst.Takové bakterie jsou nebezpečné v případě, je-li oslabený imunitní systém. K infekci dochází kapénkovou infekcí. Tak mohou mikroby vniknout do krevního oběhu a dostat se až k měkkému obalu mozku, kde poté způsobují zánět.

Ohroženi jsou tak lidé, kteří jsou nemocní, vyčerpaní nebo jinak oslabení. U dětí to pak z důvodu ještě málo vyvinutého obranného systému. Tato forma je velmi zákeřná, proniká rychle do krve a může končit i smrtí.

Virová meningitida

Virová meningitida je mírnější formou tohoto onemocnění. Může ovšem způsobovat trvalé následky, které se projevují formou obrny. Virem, který může zánět mozkových blan způsobit je například herpetický virus.

Zánět mozkových blan - příznaky

Zánět mozkových blan má stejné příznaky jako obyčejná chřipka. Oproti chřipce ovšem dochází k prudkému vzestupu horečky, objevuje se nevolnost, zvracení a bolest svalů. Pro toto onemocnění je typické tuhnutí šíje. Pokud se nemocnému nepodaří předklonit hlavu na prsa, může to být jeden z možných příznaků. Inkubační doba je 7 až 8 dnů.

• drobné modřinky
  • citlivost na světlo
  • vyrážka
  • křeče
  • bezvědomí

Léčba zánětu mozkových blan na naší klinice

Důležité je, aby byla léčba zahájena co nejdříve. Je tak velmi důležité včas vyhledat lékařskou pomoc. Standardním vyšetřením je kontrola volnosti pohyblivosti šíje nemocného a lumbální punkce. Lumbální punkcí je odebrán mozkomíšní mok z oblasti kolem 4 – 5 obratle.

Pro potvrzení nemoci je důležité začít podávat léky proti otokům mozku. Dalším důležitým lékem jsou antibiotika, které mají za úkol zabít velké množství bakterií a proniknout až do mozku. Během léčby je potřeba mít dostatečný přísun vody a minerálů.

Základním ochranou proti onemocnění je očkování proti meningitidě. Proti některým typům meningitid existují vakcíny, které jsou vhodné hlavně pro mladé lidi, kteří jsou rizikovou skupinou.