Onemocnění periferní nervové soustavy

Víte, že léčba v zahraničí je hrazena vaší pojišťovnou?
Využijte kvalitní německé lékařské péče BEZ ČEKÁNÍ!

Periferní nervová soustava (PNS) je částí nervové soustavy, která se nachází mimo mozek a míchu, a která předává impulzy do oblasti obličeje, krku, končetin a trupu. PNS obsahuje nervy a neurony, které se nalézají mimo centrální nervovou soustavu. Dělí se na mozkomíšní a vegetativní nervy.

Nervy mozkomíšní

Nervy mozkomíšní neboli cerebrospinální tvoří svazečky vláken s myelinem a dělí se na dostředivé nervy – senzitivní (vedou cit a bolest) nebo na odstředivé nervy – motorické (zajišťují pohyb). Další dělení je na nervy míšní a hlavové. Hlavových nervů je 12 párů a ovládají hlavu a krk včetně smyslových orgánů. Desátý nerv zvaný bloudivý se však táhne do oblasti břišní a vydává odbočky k velké řadě důležitých orgánů. Míšní nervy vycházejí z míchy, z každého segmentu jeden pár. Vystupují z páteře, aby zásobily zbytek těla.

Nervy vegetativní

Nervy vegetativní nepodléhají naší vůli. Končí v hladkém svalstvu trávicí trubice, průdušnice, průdušek a močopohlavním ústrojí, oku, srdeční svalovině a v dalších orgánech. Procházejí důležitými ganglii v oblasti krku, hrudníku i břicha, což má velmi důležitý význam u řady onemocnění.

Příčiny vzniku onemocnění

Příčinami onemocnění periferní nervové soustavy mohou být záněty a poškození způsobené v důsledku zranění, genetická onemocnění, toxická poškození periferních nervů, poruchy způsobené látkovou výměnou, a také zhoubné nádory.

Neuritida

Jedním z možných onemocnění periferní nervové soustavy jsou záněty nervů. Běžnou nervovou poruchou je neuritida, při níž je nerv dlouhodobě drážděn zánětem. Přítomnost neuritidy je způsobovaná mnoha faktory. Ty mohou vznikat přepracováním, metabolickou poruchou nebo špatnými životními návyky včetně toxikománie. Možnou příčinou mohou být také zranění nebo dlouhodobý útlak nervového kmene.

Autoimunitní choroby

Tyto choroby napadají vlastní periferní systém. Nejčastěji bývají zánětem postiženy nervy trojklanný (trigeminus), zrakový (optický), vestibulární (zásobuje rovnovážné ústrojí) a sedací.

Zánět trojklanného nervu

Trojklanný nerv senzitivně inervuje obličej, ústa, nos i zuby a jeho úkolem je přenášet vjemy jako jsou teplo, chlad, dotyk a bolest. Také má na starosti žvýkací pohyb čelistí. Příčinou jeho onemocnění mohou být delší vystavení větru, chladu, ale také tlak žil při vstupu nervu do mozku. Bolest může postihnout všechny tři větve nervu, nebo jen jednotlivé části. Podle toho se pak lokalizuje bolest v různých částech obličeje. Bolest je většinou pulzující, krátkodobá, intenzivní a opakující se.

Zánět zrakového nervu

Zánět zrakového nervu postihuje optický nerv, který přenáší zrakové vjemy do zrakového centra, které je uloženo v mozkové kůře. Nejčastěji se projevuje bolestí při pohybu okem a může se dostavit i dočasná ztráta vidění. Občas se objevuje zamlžené vidění. Nebo ztráta barevného vidění.

Nejčastěji je zánět způsoben virovou infekcí, která vnikla do oka nebo je to jedna z komplikací roztroušené sklerózy, a to až u 50 %. Výjimečně se objevuje u otřesu mozku nebo po úrazech v oblasti míchy. Léčba se provádí nitrožilním podáváním kortikosteroidů, který mají urychlit léčbu. Ve většině případů se vizuální funkce navrací do 10 dnů.

Diagnostika a léčení nemoci na naší klinice

Správná diagnostika, léčba a určení prognózy onemocnění vyžadují specifické znalosti a specializované vybavení neurofyziologické laboratoře. Naše klinika je vybavena těmi nejmodernějšími přístroji a může nabídnout ty nejlepší služby v oblasti medicíny. Naši lékaři mají s touto nemocí mnoho zkušeností, takže na naší klinice budete v těch nejlepších rukou.