Polyneuropatie

V případě polyneuropatie se jedná o poruchy mnoha nervových vláken. Typicky bývají poškozené nervy dolních končetin. Nemoc se projevuje slabostí a ubýváním svalové hmoty na končetinách, odkud se postupně ztrácí citlivost. Zaznamenali jste u sebe podobné problémy, pak navštivte naši kliniku, kde vás odborně vyšetříme a zahájíme léčbu.

Co je polyneuropatie?

Polyneuropatie je poškození periferních nervů. Je při tom snížena rychlost vedení nervů v poškozených nervových vláknech. Poškození se projevuje slabostí svalů a postupnou ztrátou citlivosti. Nemoc nejprve postihuje Achillovu patu. Postižený má probém s chůzí po patách a špičkách. Později se projevuje špatná manipulace s drobnými předměty.

Příčina polyneuropatie

Příčiny tohoto onemocnění jsou různé a jedná se více faktorů najednou, které začnou poškozovat nervy. Polyneuropatie je spojena s alkoholismem. Alkohol totiž při pravidelné konzumaci značně poškozuje nervy.

Další velmi častou příčinou je nedostatek vitamínů ze skupiny B. Nejčastěji chybí vitamín B1 nebo vitamín B5. Narušení nervů může být také způsobeno dlouhodobě neléčenou cukrovkou. Hlavně na 1. a 2. typ. Polyneuropatie  dolních končetin může také doprovázet nádorová onemocnění nebo při léčbě chemoterapií.

Polyneuropatie - příznaky

Projevy tohoto onemocnění jsou spojené s neschopností nervů vést informace. Jsou závislé na typu a lokalizaci postiženého nervu. Typickým projevem jsou poruchy citlivosti – snížení nebo vymezení pocitů doteku a bolesti. Vzniká falešný pocit brnění či pálení v prstech. Objevuje se pocit těžkých nohou.

• časté pocení
  • zimnice
  • pálení těla
  • srdeční tachykardie v klidu

Vzácně dochází ke svalové slabosti, ochrnutí svalů a úbytku svalové hmoty. Tyto příznaky jsou o choroby Guillain – Barré. Tato nemoc má dramatické příznaky, kdy obrny svalů dolních končetin pokračují směrem nahoru a zasahují až hrudní nebo krční páteř. Výhodou je, že se tento stav většinou sám upraví do normálu.

Diagnostika na naší klinice

Velmi průkazné jsou již samotné projevy. Ovšem hlavní slovo má neurolog, který provádí vyšetření EMG. Během tohoto vyšetření se zjišťuje rychlost vedení nervem, polyneuropatie se tak musí projevit. EMG probíhá tak, že lékař zavede jehlovou elektrodu přímo do postiženého místa. Nejedná se o bolestivé vyšetření, jehla je menší než klasické injekční jehly.

Poté pomocí polygrafu, který je opatřen elektrodami, zesilovačem, procesorem a obrazovkou, lékař vyhodnotí, zda se jedná o polyneuropatii. Nejen samotné vyšetření je klíčové, ale také odhalení samotné příčiny. Pokud pacient trpí cukrovkou nebo alkoholismem, příčina je jasná, hůře se diagnostikuje, pokud je způsobena nádorovým onemocněním nebo autoimunitními nemocemi.

Polyneuropatie - léčba

Léčba je dlouhodobá a poměrně složitá. Porušené nervy se již nedají vyléčit. Užívá se kyselina thioktová, která působí proti agresivním, nervy poškozujícím látkám, povzbuzuje nervový růst a chrání nervy. Podávají se vysoké dávky vitamínů v podobě přípravků, které obsahují B1, B6 a B12. Ty slouží k regeneraci nervů.

Léčba bývá doplněna o pravidelné rehabilitace. Různé fyzioterapeutické metody, jako je například zdravotní gymnastika. To působí proti omezení pohyblivosti. Aby se nemoc nezhoršovala, je důležité v maximální možné míře vyléčit příčinu, která ji způsobovala. Znamená to vyhýbat se alkoholu, začít léčit cukrovku a doplňovat vitamín B.