Záněty centrální nervové soustavy, způsobené choroboplodnými zárodky

Víte, že léčba v zahraničí je hrazena vaší pojišťovnou?
Využijte kvalitní německé lékařské péče BEZ ČEKÁNÍ!

Do kompetence oboru neurologie spadá mimo jiné diagnostika a léčba zánětů mozkových blan (meningitida) a zánětů mozku (encefalitida), způsobených viry, bakteriemi, houbami, plísněmi, kvasinkami nebo parazity, také např. diagnostika a léčba vaskulitidy.

Meningitida

Meningitida je závažné bakteriální onemocnění, laiky nazývané zánět mozkových blan. Jde o závažné hořečnaté onemocnění s příznaky sepse nebo šoku. Nemoc má velmi často dramatický průběh. Ze zdravého člověka se může za několik hodin stát pacient s ohrožením na životě. Často jde o děti a osoby v mladém věku.

Encefalitida

Encefalitida je infekční onemocnění virového původu, které postihuje mozek a mozkové pleny. Nejčastější bývá klíšťová encefalitida, u níž jsou přenašeči komáři nebo klíšťata. Důležité je dbát na prevenci, při níž vedle očkování je vhodné v přírodě používat repelenty a dlouhé oblečení. Je také důležité vnímat příznaky a včas nemoc diagnostikovat.

Diagnostika nemoci u nás

Pro stanovení diagnózy je často zapotřebí provést bederní (lumbální) punkci, která se využívá při diagnostice zánětů nervové soustavy, jako je například meningitida, anebo infekčních onemocnění, přenášených klíšťaty.

K provedení vyšetření je potřeba odebrat 2 - 5 ml mozkomíšního moku z míšního kanálu v oblasti bederní páteře. Toto vyšetření se provádí se souhlasem pacienta, neboť jde o metodu invazivní, ne vždy zcela příjemnou. Lékaři ji však zodpovědně navrhují jen ve skutečně nutných případech. Odebraný mozkomíšní mok je podroben řadě velmi specializovaných laboratorních analýz, které mohou odhalit řadu závažných onemocnění.