Šedý zákal (katarakta)

Šedý zákal je onemocnění, které způsobuje zakalení oční čočky. Ta se nachází za duhovkou a zajišťuje lámání světelných paprsků. Funkce oční čočky je podobná funkci čočky ve fotoaparátu, a tou je soustředění světelných paprsků. Při šedém zákalu již zakalená čočka nemůže vykonávat svou funkci, dochází k rozptylu světla a vidění se stává rozostřeným a rozmazaným.

Jak vzniká šedý zákal?

Hlavní příčinou vzniku šedého zákalu je přirozený proces stárnutí organismu. Zakalení oční čočky však může vzniknout i v důsledku vrozených onemocnění, jako vedlejší účinek při užívání steroidních preparátů. Dále při onemocněních způsobených poruchou látkové výměny anebo při poranění očí.

Příznaky šedého zákalu

Při šedém zákalu vzniká zvýšená citlivost na světlo, způsobená špatným lámáním světelných paprsků. Často dochází k rozvoji krátkozrakosti, zhoršení zrakové ostrosti, rozmazání kontur obrazu a jeho zdvojení. Pokud se zakalení oční čočky stává natolik závažným, že představuje výraznou překážku vidění, je nutné provedení operace k odstranění šedého zákalu.

Léčba šedého zákalu

Šedý zákal je možný léčit pouze operací. Lékaři stav individuálně posoudí a vyberou nejlepší možnou variantu, jakým způsobem operovat. Cílem každé operace je však odstranění čočky, v níž došlo k zakalení a její náhrada.

Komplikace po operaci šedého zákalu

Po operaci šedého zákalu je největším a nejzávažnějším rizikem nitrooční infekce. K jejímu vzniku může přispět neléčený zánět v očích nebo dlouhodobé užívání steroidů. Hlavním příznakem u nitrooční infekce bývá bolest oka, zhoršení zraku a zarudnutí spojivky s otokem víček. Tyto příznaky je nutné okamžitě léčit.

Další možná komplikace, která může nastat po operaci šedého zákalu, je přechodný otok sítnice. Ten však ve většině případů odezní spontánně nebo díky účinné léčbě.

Po delší době od operace může dojít k tzv. následnému šedému zákalu neboli zkalení původního pouzdra čočky. Po několika letech pak může docházet ke zhoršování vidění. I takové komplikace dokážeme na našem oddělení účinně řešit.