Rakovina prostaty

Rakovina prostaty je jednou z nejčastějších typů rakoviny u mužů. Některé typy rakoviny prostaty se projevují velice pomalu a vyžadují minimální nebo žádnou léčbu, jiné typy mohou být agresivní a šířit se rychle. Nejvíce nemocných rakovinou prostaty je ve věku mezi 70. - 80. rokem života, avšak v posledních letech přibývá i mladších pacientů.

Včasné odhalení onemocnění je proto nutné. Čím dříve se rakovina prostaty diagnostikuje, tím je větší šance na úspěšnou léčbu.

Rizikové faktory

Riziko vzniku rakoviny prostaty stoupá s věkem. To znamená, že u mužů starších 80 let je tato nemoc běžná. Dalším rizikovým faktorem je také rasa. Nemoc je dvakrát častější u černé rasy. Roli hrají samozřejmě také genetické faktory, jídelníček s vysokým obsahem tuků či rakovinotvorné látky (kancerogeny).

Rakovina prostaty - příznaky

V raných stádiích nevykazuje rakovina prostaty žádné specifické příznaky. Projevovat se začne bohužel, až když je nádor velký, prorůstá celý orgán a šíří se do jeho okolí. U tohoto pokročilého stádia rakoviny se začnou projevovat následující příznaky:

• problémy s močením
  • krev v moči
  • bolest zad, kyčlí a končetin
  • potíže s hybností
  • nechutenství a hubnutí
  • únava a slabost

V době, kdy se začne rakovina projevovat výše uvedenými příznaky, už není často vyléčitelná.

Rakovina prostaty - léčba

Generalizovaný nádor je léčitelný, ale není vyléčitelný. První volbou je hormonální léčba rakoviny prostaty. Snažíme se její pomocí zabránit působení mužských pohlavních hormonů na nádorovou tkáň. Toho můžeme rovněž dosáhnout operativním odstraněním varlat nebo jejich aktivní části (zejména akceptabilní u starších mužů).

Pokud zamezíme působení mužských hormonů, dojde k zástavě růstu nádoru nebo dokonce k jeho zmenšení až vymizení. Bohužel se jedná jen o přechodný efekt, neboť se nádor po určité době na nedostatek pohlavních hormonů adaptuje.

Dalším způsobem je snížení hladiny testosteronu pomocí pravidelně aplikovaných injekcí antiandrogenů. Pokud hormonální léčba selže, pak léčba prostaty spočívá v chemoterapie nebo v ozařování.

Prevence rakoviny prostaty

Jako prevenci tohoto závažného onemocnění doporučujeme pravidelné prohlídky a vyšetření.