Adenotomie

Adenotomii znamená odstranění tzv. nosní mandle (nejde o pravou mandli, nýbrž o nakupení zduřelé lymfatické tkáně). Jedná se o velmi častý chirurgický výkon, při kterém se odstraní tzv. nosohltanová mandle. Nejčastěji se adenotomie provádí pro ztížené dýchání nosem, chronické infekce, bolesti v uších nebo záněty středního ucha.

Příznaky zvětšení nosní mandle

Mezi nejběžnější příznaky, podle kterých lékaři diagnostikují zvětšené nosní mandle jsou:

• dýchání ústy po většinu dne
  • chronická rýma
  • chrápání při spaní
  • častější nemocnost v oblasti celých dýchacích cest
  • nedoslýchavost
  • opakované záněty středního ucha
  • huhňání
  • pokašlávání

Léčba zvětšených nosních mandlí

Nejlepší možností, jak odstranit zvětšené nosní mandle, je chirurgický výkon. Jde o výkon běžný. U pacienta v anestezii lékař pomocí kyrety odstraní nosní mandle.

Příprava před operací

Lékař vás při prvním kontaktu poučí o rozsahu předoperačního vyšetření. V den před operací je nutné, abyste od půlnoci nic nejedli, nepili ani nekouřili.

Pooperační péče

Pooperační péče spočívá v podávání nosních kapek. Zhruba po dvou hodinách od anestezie může pacient pít a dle pokynů lékaře také jíst. Pobyt na klinice po operaci trvá minimálně 24 hodin.

Komplikace po odstranění nosní mandle

Po odstranění nosních mandlí mohou nastat různé komplikace. Nejčastější rizikem je krvácení, které může trvat až 14 dní. Proto by se po operaci měl dodržovat vhodný pooperační režim a pokyny lékaře – tedy jíst měkkou stravu, nekoupat se v horké vodě nebo omezit pobyt na slunci.