Alergie na bodnutí hmyzem/štípnutí hmyzem

Co je to alergie na bodnutí hmyzem?

Na rozdíl od obvyklé reakce po napadení běžným hmyzem, alergická reakce po bodnutí nebo štípnutí hmyzem se vyskytuje asi u 3 % světové populace. Trvá většinou několik hodin.

Příčina alergie na bodnutí hmyzem

V případě alergie na bodnutí hmyzem se jedná o alergickou reakci na hmyzí jed, který může působit pouze lokálně, v místě vpichu, ale také se může rozšířit do celého organismu. V tomto případě může být reakce životu nebezpečná a je nutná okamžitá pomoc lékaře. Reakce je většinou umocněna přítomností další alergie.

Rozdělení alergie při poranění hmyzem

• bodnutí nebo kousnutí - včela, vosa, sršeň, blecha
  • inhalace (vdechnutí) alergenu – švábi, pakomáři
  • kombinace obou předchozích – komáři

Lokální alergická reakce na bodnutí hmyzem

V případě lokální alergické reakce se objevuje rudý otok, který může přetrvávat až několik dní. Reakce je většinou spojena se svěděním pokožky a někdy kopřivkou.

Anafylaktický šok

U alergické reakce, která zasáhne celý organismus, se kopřivka a svědění objevují po celém povrchu těla. Těžká reakce se může dostavit během několik minut až desítek minut po bodnutí, ale vždy do 24 hodin. Spolu s kopřivkou a svěděním se objevují další příznaky:

• otoky pod kůží, nebezpečné na krku
  • chrapot, sípavý dech
  • dušení se
  • zrychlený tep, bušení srdce
  • nevolnost, bolest břicha
  • mdloby, ztráta vědomí
  • zástava dechu

Alergie na bodnutí hmyzem - diagnostika

Pokud se těžká reakce objevuje již opakovaně a je podezření na alergickou reakci, je důležité rychle navštívit nebo přivolat lékaře. V odkladných případech naši lékaři provedou patřičné alergologické testy. Během nich budou testovány nejběžnější hmyzí jedy. Pokud se reakce neprokáže, je možné udělat krevní testy, které jsou citlivější, ale nákladnější.

Alergie na bodnutí hmyzem – léčba

Pacient, který je alergický na hmyzí jed, by měl být vybaven pohotovostním balíčkem, který by měl nosit neustále u sebe, a to po celou dobu, kdy je příslušný hmyz aktivní. Naši lékaři vám sdělí, jak léky užívat a provedou poučení o zacházení s adrenalinovou injekcí. Balíček má obsahovat:

• adrenalin (epinefrin) v autoinjektoru (injekčním peru) – ten působí proti poklesu krevního tlaku, posiluje srdce a rozšiřuje průdušky. Včasné podání zachraňuje život
  • antihistaminikum – tlumí alergickou reakci
  • kortikosteroid v tabletkách – potlačuje dlouhodoběji alergický zánět
  • inhalační léky ve formě sprejů – uvolňují zúžené průdušky

Po celkové alergické reakci a aplikaci léků v balíčku, je potřeba vyhledat lékaře nebo nemocnici. Riziko návratu alergické reakce je poměrně vysoké.