Atopický ekzém

Co je to atopický ekzém?

Atopický ekzém, odborně zvaný atopická dermatitida, je chronický kožní zánět, který je většinou alergického původu. Organismus reaguje na dráždivý podnět. Zánětlivá pokožka se nejčastěji objevuje na loktech, zápěstí, krku, pod koleny a na obličeji. Svědí a nutí pacienta ke škrábání.

Příčiny atopického ekzému

Vznik atopického ekzému je dán kombinací dvou hlavních příčin:

• narušení kožní bariéry – kůže má zvýšenou citlivost na základě oslabení své ochranné funkce
  • atopie – imunitní systém má zvýšenou citlivost k určitým látkám, nejčastěji alergenům

Ve většině případů je nemoc podmíněna geneticky. Obě výše uvedené příčiny vznikly narušením genů, které zodpovídají za bariérovou funkci pokožky. Pokožka je nadměrně suchá se špatnou funkcí mazových a potních žláz a omezenou obranyschopností.

Koho tato nemoc postihuje?

Atopický ekzém se dědí z generace na generaci. Pokud se objevuje u obou rodičů je až 81 % ní šance, že ekzém vznikne i u dítěte. V případě jednoho rodiče je pravděpodobnost 56%.

Atopický ekzém u dětí

Atopický ekzém je často nazýván jako dětský ekzém. Je to dáno jeho častým výskytem u dětí. Postihuje především kojence, větší děti a mladistvé. Vyskytuje se až u 20 % školních dětí.

Formy atopického ekzému

• forma kojenecká – obvykle začíná od 3. měsíce života a je spojena se svědivými puchýřky a červenými pupínky, které se objevují na tvářích, čele a bradě
  • forma dětská – nejčastějšími místy jsou loketní a kolenní jamky. Ekzém je velmi svědivý a přítomná infekce se škrábáním šíří. Kolem 7. roku dojde u poloviny děti k úplnému vyléčení.
  • forma dospělých – u 10 % může ekzém propuknout v dospělosti. Většinou se jedná o recidivu z dětství. Místa jsou stejná jako u kojenců a svědění je intenzivnější

Atopický ekzém – příznaky

Příznaky atopického ekzému, jako je suchá pokožka a její zarudnutí a další příznaky uvedené výše, nastupují postupně. Zanedbáním léčby se zhoršují. Dalšími příznaky jsou:

• zduření postižených míst
  • puchýře se šupinami
  • mokvání pupínků

Objevují-li se výše zmíněné příznaky je nutné navštívit lékaře. Dermatologové na základě příznaků a podrobných údajů o rodině a dědičných dispozicích dokáží atopický ekzém přesně diagnostikovat, odhalit látky, které reakci způsobují a zahájit úspěšnou léčbu.

Atopický ekzém – léčba

Léčba atopického ekzému není snadná. Je velmi obtížné odhalit látku, která alergickou reakci spouští a také je obtížné z okolí odstranit veškeré faktory, které ekzém zhoršují. Lze ji rozdělit na dvě části:

• vnitřně používaná léčiva – předepisují se antihistaminika, která zmírňují svědění a zarudnutí kůže
  • zevně používaná léčiva – kortikosteroidy se používají při akutním vzplanutí ekzému

Během další léčby je důležité kůži neustále ošetřovat krémy, oleji nebo mastmi. Doporučují se lázeňské a přímořské pobyty. Součástí léčby může být také fototerapie, při níž je kůže vystavována UV paprskům z umělých zdrojů.