Patní ostruha

Patní ostruha je degenerativní a zánětlivé onemocnění, které nejčastěji vzniká v důsledku používání nesprávné obuvi (např. z bot na vysokém podpatku). Mezi další faktory, které stojí za vznikem, je nadváha či genetická dispozice. Jinou příčinou může být i stav po poranění paty.

Příznaky patní ostruhy

Typickým příznakem je vystřelující bolest ve středu paty, kde je vazivo pružnější. Tato bolest je nepřetržitá, velice intenzivní a bodavá.

Podstata patní ostruhy

Patní ostruha je zvápenatělá šlacha vyskytující se na plosce nohy, která vybíhá od patní kosti k jednotlivým prstům. Bolest, která se při patní ostruze objevuje, je způsobena usazováním vápenatých sloučenin do šlachy nebo zánětem.

Příčiny

Patní ostruhou trpí lidé, které používají nesprávnou obuv (např. vysoké podpatky), a také ti, kteří chodidla trvale přetěžují (např. dlouhodobým stáním či při sportu). Ostruha často začíná bolet vždy se změnou úhlu tahu achillovy šlachy. To znamená, že se bolest objevuje např. po změně obuvi, stylu chůze, způsobu zátěže či námahy nohou. Dále je na vině také nadváha, genetické dispozice, poranění paty, revmatické poruchy atd.

Bolesti paty se objevují zhruba od osmi let až do pozdního věku, avšak nejširší výskyt těchto problémů se objevuje ve středním věku.

Léčba patních ostruh

Při zjištění patní ostruhy, doporučí obvykle ortopédi odlehčit patu tím, že snížíte zátěž, budete nohy šetřit a pořídíte si měkkou podpatěnku, jelikož bolest při patní ostruze vzniká právě z přetížení nohou. Je nutné vyřadit nevhodnou obuv (např. lodičky) a používat vždy takovou, která je určená pro určitou činnost.

Léčba patní ostruhy laserem.

U lehčích forem používáme k odstranění problémů laser a ultrazvuk, případně speciální ortopedické vložky, které jsou každému pacientovi vyrobeny individuálně přesně na míru.

K odstranění patní ostruhy využíváme také tzv. rázovou vlnu, a to tehdy když byla provedena výše uvedená léčba, avšak bez efektu. Tato metoda však není placena pojišťovnou. Samozřejmá je analgetická terapie.

Prevence patní ostruhy

Jak bylo výše zmíněno, nejlepší účinnou prevencí vzniku patní ostruhy je odložení nevhodné obuvi. Důležité je také provádět pravidelné jednoduché masáže celé nohy. Krátké protažení svalů nohou pomůže předejít bolesti v oblasti patních kostí.