Epikondylitida – tenisový loket

Co je tenisový loket?

Tenisový loket nebo také radiální epikondylitida je bolestivé onemocnění svalových úponů na horním konci předloktí a to v oblasti zevní strany loketního kloubu. Bolest této oblasti se zvyšuje při zvedání zátěže. Na vnitřní části loketního kloubu se vzácněji vyskytuje analogické onemocnění, nazývané oštěpařský loket.

Příčiny vzniku tenisového lokte

Mezi nejčastější příčiny patří chronické přetěžování a mnohočetná mikroskopická poranění svalových úponů předloktí. U epikondylitidy lze rozlišit dvě formy – akutní a chronickou. Při akutní formě nastupuje většinou bolest ihned po nezvyklé nebo zvýšené námaze (např. nezvyklá zátěž při sportu, při vykonávání náročných zednických prací apod.). U chronické formy se bolesti vlekou zhruba 6 týdnů a na rozdíl od formy akutní vznikají jizevnaté změny v místě úponu natahovačů zápěstí.

Příznaky

U tenisového lokte je známo několik příznaků. Jedním z klasických příznaků je bolest při tlaku na zevní stranu loketního kloubu. Dále se objevují  nepříjemné pocity při nošení těžkých předmětů (např. nákupní taška, dítě apod.) a později dokonce i u zvedání drobných předmětů. Bolest může vystřelovat do předloktí, prstů, paže nebo ramenního kloubu.

Charakteristickým příznakem je, že tato bolest v klidu ustupuje, ale s námahou se opět navrací. Mezi další příznaky patří rovněž otok, zarudnutí či zvýšená teplota.

Jak vyléčit tenisový loket?

Léčba tenisového lokte není sice složitá, avšak trvá poměrně dlouhou dobu. Záleží také na tom, jaký způsob léčby se zvolí. Rozeznáváme léčbu konzervativní a chirurgickou.

Konzervativní léčba

Základem je klidový režim. Horní končetinu nesmíte přetěžovat. Doporučují se ledové obklady a v některých případech je nutná znehybňující sádrová dlaha.

Největší roli v konzervativní léčbě hraje fyzioterapie, která se zaměřuje na udržení a zvýšení kloubního rozsahu, protažení svalů a také znovuobnovení svalové síly. Kromě fyzioterapie využíváme k léčení také fyzikální terapii, u které využíváme nejčastěji ultrazvuk, elektroterapii, magnetoterapii, laser a různé formy radioterapie.

Operace tenisového lokte

K operační léčbě přistupujeme v případě, že je konzervativní léčba chronických stavů neúspěšná. Operace tenisového lokte trvá zhruba 30 minut a provádíme ji v celkové anestezii. Pacient je celkově hospitalizován přibližně 3 dny a po operaci mu je na 14 dní nasazena ortéza.

Po odstranění dlahy nebo ortézy, začíná rozcvičování končetiny. Díky cvičení se znovu prodlouží zkrácené struktury a navrátí se plný rozsah pohybu v loketním kloubu. Stejně důležitá je péče o pooperační ránu a jizvu. Tu je potřeba každý den promašťovat a masírovat, protože se tím zabrání jizevnatému omezení pohybu.