Rekonstrukce prsu

Nádory prsu patří mezi nejčastější zhoubná onemocnění, které postihují ženy. Onemocnění prsu pak často bývá spojeno s mastektomii neboli odstraněním prsu, což je noční můrou snad každé ženy. Pokud žena musí podstoupit tento zákrok při rakovině prsu, existuje alespoň možnost rekonstrukce prsu.

Mnoho žen před mastektomií má obavy, že spolu s prsy přijde i o svou ženskost. Neustále však dochází ke zdokonalování moderních technik rekonstrukce prsu. Díky rekonstrukci prsu lze pacientku navrátit do plnohodnotného intimního i společenského života.

Rekonstrukce prsu po mastektomii

Rekonstrukce prsu spočívá v náhradě chybějící tkáně s maximální snahou o vytvoření symetrie a tedy příznivého tvaru prsu. Tato rekonstrukce probíhá v následujících krocích:

• náhrada kůže
  • rekonstrukce tvaru prsu
  • rekonstrukce dvorce a bradavky
  • korekce symetrie případnou modelací druhé strany

Před operací provádíme předoperační vyšetření, díky kterému posoudíme stav kůže a svalů hrudní stěny, velikost prsu a tělesnou konstituci a vzhled. Na volbu operace má vliv samozřejmě také řada faktorů jako kouření, obezita, diabetes, dřívější ozařování hrudní stěny apod. Při rozhodování o postupu rekonstrukce výrazně přihlížíme také k psychickému stavu a dalším aspektům života ženy.

Kdy se rekonstrukce prsu provádí?

Naše klinika provádí rekonstrukci prsu okamžitě po mastektomii, neboť to přináší ty nejlepší výsledky. Výkon se však provádí ihned jen tehdy, pokud je to možné ze zdravotních důvodů a spolupracují při něm onkologický chirurg s chirurgem plastickým.

V případě, že okamžitá rekonstrukce možná není (např. vzhledem k plánované chemoterapii), přistupujeme k pozdější rekonstrukci podle průběhu zotavování pacientky, konkrétně za 6 - 24 měsíců od  odstranění prsu.

Implantát nebo vlastní tkáň?

Naše klinika provádí rekonstrukci prsu s implantáty nebo vlastní tkání. Pokud se pacientka rozhodne pro vlastní tkáň, pak se tato tkáň odebírá z přední břišní stěny, která je ideální, neboť poskytuje kůži i tuk v dostatečném množství pro rekonstrukci běžně velkého prsu a je přítomno též potřebné cévní zásobení.

Dále provádíme také rekonstrukci prsů pomocí implantátů. Tento výkon je oproti předchozímu šetrnější, neboť odpadá druhá operace v místě odběru tkáně, je kratší doba operace i rekonvalescence a také odpadá riziko odumření tkáňového laloku. I tyto implantace mají ovšem své jisté nevýhody.

Rekonstrukce prsu po ablaci

Ablace prsu patří k závažným zákrokům, při kterém dochází stejně jako u mastektomie prsu k odstranění celého prsu. Rekonstrukce prsu po ablaci či mastektomii se provádí, pokud je žena v dobrém zdravotním stavu.

Při tomto zákroku se nabízí více možností rekonstrukce - tkáňová expanze, posun volné kůže z okolí, volný lalok, implantace vlastního tuku. Při tkáňové expanzi vám lékaři vloží pod zhojenou kůži silikonový váček. Po jeho naplnění a vytvoření dostatečně velkého prostoru se tento váček následně vymění za implantát.

Posun volné kůže z okolí provádíme v případě dostatečného množství kůže, které lze částečně pootočit a doplnit  tak nedostatek kůže v oblasti původního prsu. Pod kůži pak následně vložíme implantát. Další možností je odebrání dostatečné množství tkáně na břiše a využití k náhradě prsu.

Komplikace spojené s rekonstrukcí prsu

Během chirurgického výkonu, anestézie nebo v pooperačním období se mohou objevit různé komplikace. Mezi nejčastější patří:

• krvácení v průběhu nebo po operaci
  • infekce rány
  • poruchy hojení a tvorby nevzhledných jizev
  • všeobecné komplikace

Při použití vlastní tkáně se mohou projevit specifické komplikace a následky jako je porucha prokrvení přeneseného laloku, jizva a tkáňový deficit v místě odběru laloku. Mezi komplikace, které jsou spojeny s implantáty, naproti tomu patří poruchy prokrvení a citlivosti nového dvorce a bradavky, posun implantátu, deformující jizva kolem implantátu či objemová, stranová či výšková asymetrie.