Sonografie

Co je sonografie?

Jedná se o neinvazivní, tedy nebolestivé, ultrazvukové vyšetření pro zobrazení měkkých tkání, tekutin, krevních výronů a mnohých dalších patologických útvarů v organismu. Tato metoda se však obvykle nehodí pro vyšetření plic a kostí. Vedle toho, že lékař diagnostikuje patologické změny při vyšetření sondou, kterou posunuje po povrchu kůže pacienta, může dodatečně na základě pořízeného záznamu upřesnit případný problém.

Vyšetření jednotlivých orgánů

• sonografie břicha (např. játra, žlučník, slezina, ledviny, močový měchýř, apod.)
  • ultrazvuk srdce
  • sonografie prsu
  • sonografie dělohy
  • ultrazvuk štítné žlázy
  • a dalších orgánů
  • ultrazvukové vyšetřené pochvou nebo konečníkem

Příprava před vyšetřením

Před ultrazvukem není nutná žádná zvláštní příprava. Den před plánovaným ultrazvukem doporučujeme vyhnout se nadýmavým potravinám (např. luštěninám).

Pokud jste objednáni na urologickou či gynekologickou sonografii, doporučujeme hodně pít a před vyšetřením nemočit, aby byl naplněn močový měchýř.

Průběh sonografického vyšetření

Specializovaný lékař nanese na vyšetřovanou oblast pomocný gel. Díky gelu se zlepší kontakt mezi ultrazvukovou sondou a kůží. V průběhu vyšetření lékař pohybuje sondou po pokožce. To může být spojeno s různými pocity, nikoli však s bolestí. Pokud se bolest vůbec dostaví, je způsobena vlastní chorobou, například rozepjatým žlučníkem, zaníceným apendixem nebo městnající ledvinou, nikoli však vlastní metodou. Je možné, že budete lékařem požádáni o zadržení dechu nebo o změny polohy.

Celé vyšetření trvá zhruba 5 – 10 minut. Po jeho skončení si otřete zbytky gelu. Po vyšetření nejsou zapotřebí žádná omezení.

Na základní ultrazvukové vyšetření může navázat celá škála vyšetření specializovaných, včetně invazivních zásahů pod ultrazvukovou kontrolou. Informace o těchto postupech byly uvedeny už v úvodním přehledu činností Ultrazvukového centra.