Benigní hyperplazie prostaty

Benigní hyperplazie prostaty sice není život ohrožující onemocnění, avšak její projevy mohou zásadně ovlivnit kvalitu života postižených.

Co je benigní hyperplazie prostaty?

Jde o nezhoubné onemocnění, při kterém dochází ke zvětšování prostaty zmnožením jejich buněk. Na základě toho dochází rovněž ke zvětšování svalově-vazivové a žlázové části orgánu. Stav vyvolávají dva faktory: věk a testosteron.

Ke zmnožení buněk prostaty dochází díky zvýšenému množství dihydrotestosteronu v krvi, tedy aktivní formy testosteronu. Množství dihydrotestosteronu se s přibývajícím věkem v poměru k ubývajícímu testosteronu zvyšuje a tím zapříčiňuje růst buněk prostaty a její zvětšování. To vede ke vzniku benigní hyperplazie prostaty.

Příznaky

Příznaky benigní hyperplazie prostaty lze rozdělit na dvě skupiny - iritativní a obstruktivní. Do iritativní skupiny se řadí nutnost močení i několikrát za noc, časté nucení močení během dne a obtížné oddálení nutného vymočení. Do druhé skupiny spadají příznaky jako je pocit neúplného vyprazdňování močového měchýře, přerušovaný proud moči, slabý proud moči nebo nutnost enormně tlačit při močení.

Komplikace při onemocnění

• akutní retence moči
  • močové kameny
  • infekce močových cest
  • hematurie (krev v moči)
  • ledvinné selhání, až smrt neléčeného pacienta

Léčba onemocnění

Symptomy 1. stádium 2. stádium 3. stádium 4. stádium
Problémy s močením žádné časté noční močení nedokončené vyprázdnění, časté ranní močení zadržování moči, malé množství vyloučené moči
Proud normální pomalý, slabá síla, přerušovaný slabý, často přerušovaný plynné odkapávání
Zůstatek moči 20 ml do 50 ml nad 50 ml nad 100 ml
Léčba fytoterapie fytoterapie syntetická léčiva, fytoterapie syntetická léčba, laserová a další invazivní terapie

Na naší klinice léčíme benigní hyperplazii prostaty medikamentózně a operativně. Medikamentózní léčba je u pacientů oblíbenější. Využívá se léků, které působí cíleně na prostatu. K operační léčbě přistupujeme až v případě, že léky nezaberou.