Hemoroidy

Vyskytuje se v poslední době při vyprazdňování krev na toaletním papíře. Mohlo by se jednat o hemoroidy. Proto neváhejte a navštivte lékaře, který provede určitá vyšetření a potvrdí či vyvrátí, zda se skutečně jedná o toto onemocnění.

Co jsou hemoroidy?

Hemoroidy jsou zvětšené křečové žíly, které se nacházejí ve vchodu do konečníku nebo přímo v konečníku. Jedná se o velice časté onemocnění, které je však zapotřebí řešit s lékařem.

Příčina vzniku hemoroidů

Hemoroidy jsou částečně dědičné onemocnění, avšak na jejich vzniku se podílí také zácpa, těžká práce, nemoci prostaty a některé sporty (např. cyklistika, zvedání těžkých zátěží v posilovně) a u žen jsou to také komplikace v těhotenství a porod.

Hemoroidy – příznaky

Příznaky závisí na tom, o jaký druh hemoroidů se jedná. Zpravidla se rozdělují na dva druhy – vnitřní a vnější.

Vnější hemoroidy

Ty se nacházejí především na zevním povrchu konečníku nebo trochu hlouběji. Zevní hemoroidy za normálního stavu nejsou nijak bolestivé, vlhké, nekrvácí a jsou měkké. Potíže se však projevují kvůli vzniku většího bolestivého uzle, který se po několika dnech svraští a zbude po něm kožní výchlipka, nebo praskne.

Vznik výchlipky je sice nebolestivý, avšak může znesnadňovat hygienu okolo řitního otvoru a tím zvyšovat riziko opětovného vzniku hemoroidů. Proto se v tomto případě přistupuje k operaci a odstranění vnějších hemoroidů.

Potíže s vnějšími hemoroidy spočívají v bolestivém uzlíku, kdy pacienti pociťují tlak v anální oblasti.

Vnitřní hemoroidy

Na rozdíl od vnějších jsou vnitřní hemoroidy hlouběji v análním kanálu. Typickými příznaky jsou:

• krvácení při odchodu stolice
  • prolaps – vyhřeznutí hemoroidů
  • v pokročilém stádiu zánět pokožky v okolí řitního otvoru

4 stupně pokročilosti onemocnění:

• 1. stupeň – hemoroidy dávají o sobě vědět pouze krvácením
  • 2. stupeň – při stolici dochází k vyhřezávání hemoroidů, které se sami vrátí
  • 3. stupeň – hemoroidy se po vyhřeznutí sami nevrací, vyhřezávají se i při jiných činnostech, jako je zakašlání, kýchnutí, chůze
  • 4. stupeň – hemoroidy jsou trvale vyhřezlé, nelze je vrátit zpět

Hemoroidy v těhotenství

Hemoroidy se často objevují jako komplikace v průběhu těhotenství nebo jako důsledek porodu. V těhotenství toto onemocnění má řadu příčin – v těle koluje více krve a tok krve je zpomalený kvůli tlakovému působení zvětšující se dělohy na konečníky. Další příčinou vzniku hemoroidů je aktivní tlačení a zvýšený nitrobřišní tlak a tlak na oblast konečníku během porodu.

Hemoroidy a jejich léčba

Hemoroidy jsou pouze klinické obtíže a komplikace, které jsou s nimi spojené. Léčení hemoroidů vyžaduje návštěvu lékaře, který zvolí nejlepší možnou alternativu léčby. Obecně lze jejich léčbu rozdělit do 3 kategorií – na konzervativní, ambulantní zákroky a operaci.

Konzervativní léčba hemoroidů

Pod tímto druhem léčby se skrývá především prevence nemoci. Důležitý je příjem vlákniny a tekutin a zvýšit celkovou hygienu. Dále se doporučuje provádět sedací koupele v odvaru z dubové kůry, aplikace mastí a čípků.

Ambulantní zákroky

Většinu hemoroidů lze vyřešit ambulantním zákrokem, to znamená, že je dělaný bez anestezie a pacient se zbaví nepříjemného problému. Námi nejčastěji prováděnými zákroky jsou:

• koagulace infračervenými paprsky – vhodná na malé hemoroidy
  • elastická ligatura
  • unipolární elektrokoagulace
  • bipolární koagulace
  • kryoterapie

Operace hemoroidů

Co se týče odstranění hemoroidů operačním výkonem, existuje mnoho metod. Při některých používáme klasický skalpel, při jiných zase laser. Někdy odstraňujeme pouze hemoroidální uzlík, jindy i okolní sliznice. Top vše však záleží na posouzení lékaře a zvolení nevhodnějšího postupu.

Komplikace onemocnění

Hemoroidy samy o sobě nevedou k rakovině, avšak mohou se objevit komplikace jako krvácení, akutní trombóza nebo zánětlivé změny v řitním kanále.