Hyperfunkce štítné žlázy - Hypertyreóza

Pociťujete na sobě zrychlený tep a silné bušení srdce? Máte vysoký krevní tlak a vaše nálady se velice rychle mění? Tyto příznaky vám mohou napovídat, že se může jednat o zvýšenou funkci štítné žlázy. Navštivte naši kliniku a my provedeme patřičná vyšetření, která zjistí, zda se skutečně jedná o hypertyreózu štítné žlázy či nikoli.

Co je hypertyreóza?

Jedná se o velmi časté onemocnění, při kterém štítná žláza produkuje větší množství hormonů, než lidský organismus potřebuje. Toto onemocnění postihuje celkem 2 % dospělých lidí a častěji se objevuje u žen (konkrétně ve věku nad 50 let). Hypertyreóza se jinak nazývá také jako tyreotoxikóza či hyperfunkce štítné žlázy.

Příčiny vzniku tyreotoxikózy

Příčiny vzniku zvýšené funkce štítné žlázy se různí. Nejčastější příčinou bývá tzv. Graves-Basedowova choroba, při které imunitní systém napadá buňky vlastního těla a ty se pak rozpadají a uvolňují do okolí.

Zvýšená činnost štítné žlázy dále může být způsobena nodózní strumou, při které se na štítné žláze objeví uzlíky produkující více hormonů. Na vzniku hypertyreózy se může podílet i nádor štítné žlázy (zvaný adenom), při kterém dochází ke zvětšení počtu buněk produkujících hormony.

Příčinou mohou být i různá zánětlivá onemocnění štítné žlázy (např. Hashimotova tyreoiditida). Poměrně vzácnou příčinou je pak exogenní léková hypertyreóza, která vzniká při vysokých dávkách hormonů štítné žlázy, podávaných z terapeutických důvodů.

Hypertyreóza - příznaky

Příznaky hyperfunkce štítné žlázy se většinou odvíjí nejen podle věku a zdravotního stavu pacienta, ale také podle množství hormonů produkovaných štítnou žlázou. Mezi nejběžnější příznaky, které se u pacientů objevují, patří:

• zrychlený tep a silné bušení srdce
  • vysoký krevní tlak
  • poruchy menstruačního cyklu
  • v těhotenství sklon k potratům
  • rychlé změny a poruchy nálad

Mezi další příznaky patří unavenost a poruchy spánku, rychlé mluvení, průjem a ubývání na váze, rudnutí, pocit horka, vyskytující se bílé skvrny na pokožce, zvýšený růst ochlupení. Některým lidem vypadávají ve zvýšené míře vlasy a nehty mají zhoršenou kvalitu.

Rizikové faktory hypertyreózy

Mezi nejběžnější rizikové faktory patří zejména věk a genetická predispozice. Pokud na sobě pociťujete některé z výše uvedených příznaků, doporučujeme navštívit naší kliniku, kde vás jeden z našich lékařů vyšetří a zjistí hladinu hormonů štítné žlázy v krvi. Pokud se toto onemocnění ve vaší rodině dříve objevilo, nepodceňujte i slabé příznaky.

Hypertyreóza - léčba

Léčba hyperfunkce štítné žlázy má dvě fáze – počáteční zklidnění a definitivní řešení.

Počáteční zklidnění onemocnění

Během počátečního zklidnění nasadíme pacientovi léky, které snižují tvorbu hormonů ve štítné žlázy. Tyto léky jsou podávány zpočátku ve vyšších dávkách, které se postupně snižují. Dále se podávají také léky ke zklidnění srdeční činnosti. Důležité jsou také časté pravidelné kontroly. Doba, kdy dojde k počátečnímu zklidnění, je u každého pacienta velice individuální – od několika týdnů až po řadu měsíců.

Definitivní řešení tyreotoxikózy

Zhruba u 40 - 60 % pacientů dochází po fázi počátečního zklidnění a k definitivnímu vyléčení. U těch, kteří se nevyléčí, se přistupuje k definitivnímu řešení, kdy je nutná buď operace štítné žlázy nebo léčba radiojodem. V převážné většině se přistupuje k úplnému odstranění štítné žlázy (neboli totální tyreoidektomie), po které jsou pak hormony dodávány do lidského organismu ve formě tablet.

Hyperfunkce štítné žlázy a těhotenství

Zvýšená funkce štítné žlázy má významný vliv nejen na schopnost otěhotnění, ale také na jeho průběh, porod i psychický vývoj dítěte. Hyperfunkce štítné žlázy v těhotenství může vyvolat řadu komplikací – např. potrat, předčasný porod, abrupci placenty atd.