Hypotyreóza štítné žlázy - Myxedém

Hypofunkce štítné žlázy patří mezi poměrně častá onemocnění, které postihují zejména ženy. Při tomto onemocnění dochází k tomu, že se ve štítné žláze tvoří menší množství hormonů, než tělo člověka potřebuje. Snížená činnost štítné žlázy je přesným opakem hyperfunkce štítné žlázy.

Snížená funkce štítné žlázy – příznaky

Hormony štítné žlázy ovlivňují mnohé orgány a tkáně v lidském těle a to se projevuje různými příznaky. Snížená funkce štítné žlázy se vyvíjí pozvolně a její potíže jsou zprvu málo charakteristické. Mezi počáteční příznaky snížené funkce štítné žlázy patří únava, zácpa a suchá kůže.

Pokud je už onemocnění plně rozvinuté, objevují se i další typické příznaky hypofunkce štítné žlázy jako:

• celkové zpomalení lidského organismu
  • pomalejší pulz a vysoký krevní tlak
  • unavenost a spavost
  • pomalý pohyb a rychlá vyčerpanost
  • zimomřivost
  • bušení srdce

Dále lidé s tímto onemocněním mohou přibírat na váze kvůli zadržování tekutiny v těle a mohou jim začít vypadávat vlasy. U pacientů taktéž dochází k zhrubnutí hlasu a chrapotu. Změny se projevují i na obličeji, kdy tvář je tuhá, nažloutlá a víčka oteklá.

Příčiny hypofunkce štítné žlázy

Příčin hypofunkce je několik. Nemoc je však nejčastěji způsobena tzv. autoagresivní Hashimotovou tyreoditídou, kdy dochází k tvorbě protilátek, které štítnou žlázu poškozují. Další příčinou je dlouhodobý nedostatek jódu, strumektomie nebo léčba radioaktivním jódem.

Mezi méně časté důvody patří např. vrozená hypotyreóza, nádorové onemocnění, ageneze štítné žlázy či zvýšený přísun strumigenů.

Rizikové faktory

Riziko vzniku mexydému je větší u osob, které toto onemocnění mají v rodinné či osobní anamnéze, nebo podstoupili radioterapii v oblasti krku či horní části hrudníku. Za rizikové se považují také lidé, kteří trpí autoimunitním onemocněním (např. diabetes mellitus, perniciózní anemie, celiakie atd.). Mexydém hrozí také ženám starším 50 let nebo těhotným ve třetím trimestru.

Hypofunkce štítné žlázy a těhotenství

Hypofunkce štítné žlázy v těhotenství může představovat komplikaci u žen, které se snaží otěhotnět. Při tomto onemocnění to bývá někdy opravdu těžké a v některých případech dokonce nemožné.

Snížená funkce štítné žlázy - léčba

Základem léčby je náhrada nedostatečné funkce štítné žlázy. Než se však nasadí účinná léčba hypofunkce štítné žlázy, je nutné nejprve provést vyšetření, které potvrdí diagnózu a zjistí vážnost tohoto onemocnění.

Vyšetření a diagnostika onemocnění

Co se týče vyšetření, lékař vám prohmatá štítnou žlázu kvůli zjištění tvaru a velikosti. Dále vám provedeme krevní testy, aby se zjistily hodnoty hormonů. Kromě toho provádíme také vyšetření ultrazvukem a v ojedinělých případech biopsii štítné žlázy.

Celoživotní léčba

Při potvrzení tohoto onemocnění následuje celoživotní léčba, jejíž základ tvoří léky na hypofunkce štítné žlázy, které doplňují chybějící hormony.