Rakovina štítné žlázy

Nahmatali jste si v oblasti štítné žlázy tvrdou bulku? Pak co nejdříve navštivte naši kliniku a my vás důkladně vyšetříme. Mohlo by se totiž jednat o rakovinu štítné žlázy, takže její včasná diagnostika je opravdu důležitá.

Jednotlivé nádory štítné žlázy

Štítná žláza jako taková obsahuje dva základní typy buněk – folikulární a parafolikulární buňky, ze kterých následně může vzniknout karcinom štítné žlázy. Z folikulárních buněk vznikají tzv. diferencované karcinomy, které se dále dělí na:

• papilární karcinom štítné žlázy – nejčastější maligní nádor na štítné žláze, velikost nádorů je různá – od několika milimetrů a po nádory mající 10 cm a více, tímto karcinomem bývají více postiženy ženy středního věku
  • folikulární karcinom – jedná se o nádor štítné žlázy, který může vzniknout ze svojí benigní varianty, což je folikulární adenom, folikulární karcinom většinou metastazuje do uzlin, kostí, plic a mozku
  • karcinom z oxyfilních buněk

Z parafolikulárních neboli C-buněk vzniká medulární karcinom, který se může objevit ve sporadické (onemocní jeden člen rodiny) nebo familiární formě (nemocní více členů rodiny).

Nejnebezpečnějším a nejhorším nádorem štítné žlázy vůbec je nediferencovaný karcinom, kterému se také říká anaplastický karcinom štítné žlázy. Nádor je nebezpečný kvůli tomu, že velmi rychle a intenzivně roste a vytváří tak obrovskou masu na krku. Nejčastěji se vyskytuje u lidí vyššího věku.

Rakovina štítné žlázy – příznaky

Prvním projevem rakoviny je rychle rostoucí, hmatný uzel v oblasti štítné žlázy, který rychle roste a je tvrdé konzistence. Mezi další běžné příznaky rakoviny štítné žlázy patří:

• zvětšení krčních a nadklíčkových lymfatických uzlin
  • dušnost kvůli útlaku průdušnice
  • polykací obtíže

Rizikové faktory a prevence

Co se týče rakoviny štítné žlázy, jediným přesně známým rizikovým faktorem je expozice ionizujícímu záření. Mezi další rizikové faktory patří genetická predispozice nebo mutace v genech. Pokud se tedy chcete vyvarovat této závažné nemoci, vyvarujte se zbytečným rentgenovým vyšetřením, zejména v dětském věku. Pokud se toto onemocnění ve vaší rodině již objevilo, doporučujeme jako prevenci chodit na pravidelná vyšetření a sledování štítné žlázy.

Rakovina štítné žlázy - léčba

Léčba rakoviny štítné žlázy je velice komplexní a má mnoho možností. Především se jedná o klasický chirurgický zákrok, aplikace radiojódu, zevní ozáření, hormonální léčbu, intersticiální léčbu či chemoterapii.

Chirurgická léčba se provádí kvůli úplnému odstranění štítné žlázy. Léčba radiojódem se provádí pouze u diferencovaných nádorů, které lze zlikvidovat pomocí jódu. Tato léčba se používá konkrétně po chirurgickému výkonu a dále k léčbě metastáz či nádorů, které nelze operovat.