Tříselná kýla

Tříselná kýla vzniká v tříselném kanálu, tedy v oblasti, kde u mužů prochází chámovod a u žen zase děložní vaz. Tříselná kýla patří k nejčastějším typům (až 80 % případů) a tvoří se jako vyklenutí v oblasti břišní stěny, která je též označovaná jako tříselný kanál.

Jak vypadá tříselná kýla?

Tříselná kýla může být buď vrozená nebo získaná a její velikost se pohybuje od malé velikosti jako třešeň až po velké kýly, které jsou rozměrově stejné jako dětská hlava. Za vznikem může stát např. obezita či o těhotenství, neboť v obou případech vzniká v dutině břišní tlak. Tříselná kýla rovněž vzniká kvůli dlouhodobému přetěžování svalů břišní dutiny (např. při zvedání těžkých břemen).

Rizikové skupiny

Tříselná kýla se projevuje jak u mužů, tak i u žen. Častěji však vzniká tříselná kýla u mužů vzhledem k tomu, že při jejím vývoji sestupuje tříselným kanálem z břicha do šourku varle. Tím vzniká v třísle oslabené místo. Objevit se může také tříselná kýla v těhotenství.

Tříselná kýla – příznaky

Mezi příznaky tříselné kýly se řadí:

• pálivá nebo píchavá bolest v oblasti třísel
  • objevení měkkých bulek vystupujících na povrch těla
  • tah v daném místě

Komplikace - uskřinutí kýly

U kýly je nebezpečné uskřinutí tříselné kýly, při kterém dojde k uváznutí či poškození útrob uložených v kýlním vaku. Toto uskřinutí se projeví především bolestmi, zvracením, křečovitými bolestmi břicha, teplotou a dalšími příznaky.

Pokud dojde k uskřinutí kýly, je nutno bezodkladně operovat. Tříselná kýla jako taková se sama nikdy neupraví, takže léčba bez operace nepřináší žádný léčebný efekt.

Jak se pozná tříselná kýla?

Na tříselnou kýlu se přijde pomocí klasického vyšetření, které lékař provádí hmatem – nejdříve ve stoje a poté i vleže. Tento pohmat v oblasti třísla může být někomu nepříjemný, ale ne bolestivý. Lékař při vyšetření prohmatá i ostatní části břicha, avšak pokud je kýla klinicky zjevná, tak už se neprovádějí žádná další vyšetření.

V některých případech se dále provádí ještě sonografie břicha, díky lékař potvrdí, zda se jedná skutečně o tříselnou kýlu či nikoliv.

Tříselná kýla – léčba

Tříselnou kýlu na naší klinice, oddělení chirurgie, řešíme operačně pomocí nejmodernějších laparoskopických postupů. Operace tříselné kýly je prováděna v úplné anestezii a rovněž vyžaduje hospitalizaci. Během tohoto zákroku pacientovi odstraníme kýlní vak a vzniklé vyklenutí zacelíme speciální síťkou. Po operaci pacientovi v oblasti břicha zůstane minimální operační ranka, která není znatelná.

Prevence proti vzniku

Aby nedošlo ke vzniku tříselné kýly, doporučujeme udržovat si normální tělesnou hmotnost, pravidelně posilovat břišní svaly a vyvarovat se zvedání těžkých břemen. Člověk by se měl rovněž vyvarovat náhlému úbytku tělesné hmotnosti, kdy se takovýmto hubnutím ztrácejí z těla důležité látky jako bílkoviny.