Intersticiální plicní onemocnění

Co je intersticiální plicní onemocnění?

Intersticiální plicní fibróza je heterogenní skupina chronických chorob, která je charakterizována různým stupněm zánětu a různým stupněm fibrózy (zmnožení vaziva) a to na úrovni průdušinek, plicních váčků a sklípků, plicních kapilár a vazivové tkáně mezi těmito strukturami. Tato onemocnění patří mezi méně častá jak svým výskytem v populaci, tak i díky nedostatečné diagnostice.

Nejčastější intersticiální plicní onemocnění

K nejčastějším intersticiálním plicním onemocněním patří zejména:

• Kryptogenní fibrotizující alveolitida (neboli idiopatická plicní fibróza) – je chronické plicní onemocnění, které končí v konečných stádiích smrtí pacienta. Příčina je neznámá. Nemoc se projevuje namáhavou dušností a dráždivým kašlem. K léčbě využíváme prednison nebo prednison v kombinaci s imunosupresivními léky.
  • Sarkoidóza – je systémové granulomatózní onemocnění neznámé etiologie. Může postihnout i mnohé jiné orgány, avšak nejčastěji postihuje plíce a nitrohrudní lymfatické uzliny. Při léčbě používáme rovněž kortikosteroidy (prednison).
  • Exogenní alergická alveolitida (neboli hypersenzitivní pneumonitida) – je onemocnění, které je způsobeno přecitlivělostí na inhalované organické prachy. Mezi antigeny způsobující tuto nemoc patří různé bakterie, houby, zvířecí proteiny apod.. Nejčastěji se však setkáváme s tzv. farmářskou plící, jejíž příčina je nejčastěji v plesnivém seně. Léčba spočívá ve vyloučení nebo omezení styku s vyvolávajícím antigenem a dočasným podáváním různých medikamentů.
  • plicní postižení v rámci systémového onemocnění pojiva
  • polékové postižení plic

Naopak k vzácnějším nemocem se řadí plicní vaskulitida, lymfangioleiomyomatóza, granulomatóza z Langhansových buněk, alveolární lipoproteinóza, alveolární mikrolitiáza, tuberózní skleróza a mnoho dalších.

Všechna tato onemocnění mají odlišnou etiologii, léčebné možnosti i prognózu. Velice důležitá je pro diagnostiku těchto typů onemocnění podrobná anamnéza.

Příznaky intersticiálního plicního onemocnění

Nejčastějším příznakem je dušnost a dráždivý kašel. Dušnost se zpočátku projevuje nenápadně, pouze při větší námaze. Postupně se však zhoršuje a klidová bývá až v pokročilých fázích onemocnění.

Mezi další příznaky těchto nemocí patří:

• hemoptýza - vykašlávání krve (méně častý příznak)
  • hypoxémie při námaze
  • pleurální  symptomy
  • pneumotorax

Poznámka: cílem těchto stručných informací není zacházet do podrobností.

Diagnostika onemocnění

K diagnostice intersticiální fibrózy využíváme snímek hrudníku, který potvrdí difúzní nález. Dále indikujeme také spirometrii, bodypletyzmografii či vyšetření difúzní kapacity plic. Využíváme bronchoskopii s bronchoalveolární laváží a HRCT (výpočetní tomografii s vysokou rozlišovací schopností). Někdy je možné diagnózu stanovit na základě klinického obrazu a základního vyšetření, jindy je nutná plicní biopsie.