Operace srdeční chlopně

Co je srdeční chlopenní vada?

Chlopenní vady jsou různého původu. Narušují funkci chlopní. Každá ze čtyř srdečních chlopní může být postižena buď nedomykavostí, nebo zúžením.

Možnosti léčby chlopenní vady srdce

V počátečním stádiu, kdy není srdeční vada příliš funkčně významná, lze udržet srdeční výkon podporou srdce léky.Postupem času však dojde k tomu, že je nezbytné přistoupit k chirurgickému řešení.

Výběr druhu náhrady

Před operací vybere operatér vhodný druh náhrada. Existují náhrady umělé (mechanické) náhrady nebo bioprotézy. Mechanické náhrady jsou vyrobeny ze speciální kovů, které nepodléhají korozi a opotřebení, avšak jejich nevýhodou je, že vyžadují celoživotní antikoagulační léčbu. Naopak u bioprotéz, což jsou chlopně vyrobené z prasečích nebo hovězích tkání. Bioprotézy vyžadují tuto léčbu jen přechodně. Jejich nevýhoda však spočívá ve zkrácené životnosti, která je v průměru přibližně 10 – 15 let.

Průběh chlopenní náhrady na naší klinice

Operace srdečních chlopní patří v dnešní době k běžným operacím s minimálními riziky a velkou úspěšností. Výkon spočívá buď v opravě chlopně nebo její úplné náhradě. Díky této operaci ve většině případů dochází ke zmenšení nebo k úplnému vymizení obtíží. Na naší klinice provádíme výkony intravaskulární cestou (vnitřním průsvitem cév a srdečních oddílů) velké otevřené operace zajišťujeme na spolupracující klinice v Regensburgu.

Po operaci srdeční chlopně

I když je operace srdečních chlopní běžným zákrokem, neznamená to, že se pacient naprosto uzdraví. Operace slouží zejména ke zmenšení obtíží, k zabránění snížení srdeční funkce a k prodloužení a zkvalitnění života pacienta. Po operaci je nutné, aby každý pacient dodržoval pokyny lékaře k zábraně vzniku komplikací. Mezi nejběžnější komplikace patří patologycké srážení krve (trombóza) či riziko infekce chlopně.

Ředění krve u mechanické chlopně

Pokud byla pro operaci zvolena mechanická chlopeň, čeká pacienta celoživotní léčba. U biologických náhrad se podávají léky na ředění krve obvykle 3 měsíce po operaci a potom následuje antiagregační léčba (k zábraně nadměrného shlukování krevních destiček). Pooperační léčba je nutná, aby nedocházelo ke vzniku patologyckých krevních sraženin (trombů). Dávka léků se určuje individuálně podle tzv. krevního trestu srážlivosti nazývaného INR (více je znám název Quickův test). Zpočátku se INR stanovuje každý den, aby se stanovila ideální dávka léku. Později se kontroly INR provádějí zhruba jednou za měsíc.