Plicní emfyzém - rozedma plic

Co je rozedma plic?

Rozedma plic neboli plicní emfyzém je chronické onemocnění, při kterém dochází k zúžení (obstrukci) dýchacích cest a k destrukci plicních sklípků. Tyto změny jsou trvalé, nezvratné a léčba tohoto onemocnění je zaměřena hlavně na jeho zpomalení.

Příznaky

Plicní emfyzém má několik příznaků. Mezi typické se řadí dušnost, která je přítomna zpočátku jen při námaze. Postupem času, když se onemocnění zhoršuje, se dušnost objevuje i při menší zátěži a nakonec je přítomná i při běžné činnosti. Dalším klasickým příznakem je tzv. kuřácký kašel, při kterém dochází k vykašlávání hlenů, zejména po ránu.

Příčiny

Hlavní příčinou je kouření cigaret. Dalšími rizikovými faktory jsou opakované akutní infekce dýchacích cest a negativní vlivy pracovního a životního prostředí.

Léčba

Pacient musí změnit svůj životní styl, je důležité přestat kouřit a dodržovat správnou životosprávu s dostatečným přísunem vitaminů. Velmi těžké případy je možné řešit pouze operačním zákrokem.

Dále podáváme léky jako salbutamol, které rozšiřují průdušky. Pokud tato léčba nestačí, přidávají se další léky z bronchodilatačním účinkem (např. teofylin, ipratropium bromid atd.). Kromě toho ordinujeme protiinfekční léčbu antibiotiky. Pokud je emfyzém spojen se alergickým zánětem průdušek, podávají se steroidy. Pokud se u pacienta vyskytuje výrazná dušnost, používají se steroidy v kombinaci s kyslíkovou terapií. Důležitou součástí terapie jsou dechová cvičení pod vedením zkušeného fyzioterapeuta.

U pokročilé rozedmy je nutná chirurgická terapie, která pacientovi uleví, zlepší jeho fyzický stav a rovněž funguje jako prevence proti vzniku pneumotoraxu. V nejzávaznějších případech je jediným řešením transplantace plic.

Komplikace plicního emfyzému

Plicní emfyzém ohrožuje pacienta závažnými komplikacemi. Zásadní komplikací je prasknutí buly a vznik pneumotoraxu, při kterém vnikne vzduch do pohrudniční dutiny a dojde ke kolapsu (splasknutí) plíce. V konečném stádium tohoto onemocnění hrozí závažná respirační nedostatečnost. Pacient nedokáže vydýchat veškerý oxid uhličitý, a tak získat potřebný kyslík. Následkem je pak zúžení plicních cév, přetěžování pravého srdce až k jeho selhání. Stagnace krve před oddíly pravého srdce se přenáší velkými žilami zpět až do mozku, což zvolna poškozuje jeho funkci.