Cirhóza jater

Některé nemoci jater si způsobíme sami a to nesprávným životním stylem. Jedním z takových onemocnění je cirhóza jater, která vzniká dlouhodobou nadměrnou konzumací alkoholu. Toto onemocnění může častěji vzniknout u pacientů, kteří trpí jinou chorobou jater, jako hepatitidou či metabolickým onemocněním jater.

Co je to jaterní cirhóza?

Jaterní cirhóza je chronický proces, při kterém dochází zprvu k nekróze jater a následně ke zvýšené tvorbě vaziva a přestavbě jaterních buněk. Tímto způsobem dojde k porušení původní stavby jater.

Příčiny vzniku cirhózy

Cirhóza jater je způsobena mnohými příčinami, nejčastěji však vzniká na podkladě virové hepatitidy nebo alkoholismu. Dále může vzniknout i na základě metabolických poruch, při nichž vázne zpracování různých látek v játrech. Konkrétně může vzniknout při Wilsonově chorobě, hemochromatóze, porfyrii, cystické fibróze či galaktosémii.

Rizikové faktory

Mezi rizikové faktory, díky kterým může dojít ke vzniku cirhózy, patří především opakované virové hepatitidy (zejména opakování hepatitidy B nebo C), výše zmíněný alkoholismus nebo porucha metabolismu různých látek.

Příznaky

Jaterní cirhóza může být dlouhou dobu bez jakýchkoliv příznaků nebo tyto příznaky mohou být nenápadné a projevit se až v pozdějším stádiu. Klasické projevy cirhózy jater jsou nespecifické. Mohou vést k podezření na nejrůznější choroby, a proto často uniká podezření na cirhózu jater. Mezi tyto příznaky patří především:

• únava
  • ztráta chuti k jídlu
  • nadýmání a zácpa
  • přerušení menstruačního cyklu
  • výrazné hubnutí

V pokročilé fázi patří mezi příznaky cirhózy jater:

• trávicí potíže a výrazné nadýmání
  • nesnášenlivost některých jídel
  • tlak v pravém podžebří
  • žluté zabarvení kůže

V posledních fázích nemoci dochází ke krvácení z jícnu, projevujícím se zvracením čerstvé krve, k projevům encefalopatie, k třesu končetin, ke zvětšení sleziny, k dalším projevům přetlaku v nitrobřišním žilním řečišti (portální hypertenze) či k břišní vodnatelnosti (ascites). Může dojít až k jaternímu kómatu, což je náhlé zhoršení cirhózy, vedoucí k bezvědomí pacienta a k následné smrti.

Diagnostika cirhózy

Důležité je, aby nás pacient informoval o svých nemocech (zejména o proběhlé infekční žloutence nebo těžším srdečním onemocnění), o užívaných lécích či o konzumaci alkoholu (často je zapírána). Všechny tyto informace jsou důležité, neboť je cirhóza dlouhodobé onemocnění, takže příčina může být z poměrně vzdálené minulosti.

Poškození jaterních buněk zjistíme z výsledků jaterních testů. Ke zhodnocení velikosti i struktury jater využíváme ultrazvukové vyšetření. V případě, že je nález nejasný, provádíme další vyšetření (například odběr vzorku jaterní tkáně pomocí biopsie).

Léčba jaterní cirhózy

Jinou léčbu aplikujeme u alkoholické cirhózy a jinou u cirhózy způsobenou infekční hepatitidou. V případě alkoholické cirhózy je nutná naprostá abstinence, aby došlo k regeneraci jater a dále použití hepatoprotektiv, která posilují regenerační schopnost jaterních buněk. U jaterní cirhózy způsobené žloutenkou se zaměřujeme na léčbu infekce, když podle stádia a aktivity pacientovi doporučujeme virostatika či další léky, pozitivně ovlivňující obranou reakci jaterní tkáně.

Transplantace jater

Pokud játra postižená cirhózou již nedokáží regenerovat, zůstává jedinou možností, jak nahradit zničenou jaterní tkáň, jejich transplantace.

Komplikace cirhózy

Při cirhóze může dojít i ke vzniku rakoviny jater, k jaternímu selhání či k zúžení jaterních žil při jejich vstupu do osrdečníku. Přetlak v žilním nitrobřišním systému (portální hypertenze) vede ke krvácení z jícnových varixů, sekundárních hemoroidů, ke vzniku ascitu (až mnoho litrů tekutiny v břiše).