Gastroskopie

Co je gastroskopie?

Gastroskopie je metodou, při níž posoudíme vnitřní stěnu žaludku i sousedních orgánů (jícen, dvanáctník) pacienta. Pomocí gastroskopie je možné diagnostikovat např. zánět sliznice, žaludeční a dvanáctníkové vředy, krvácení, nádory žaludku a mnoho dalších žaludečních, jícnových i dvanáctníkových chorob.

Příprava ke gastroskopii

Dříve než podstoupíte toto vyšetření, je nutné informovat lékaře o lécích, které užíváte (zejména o lécích proti srážlivosti). Gastroskopie se provádí nalačno. Proto nesmíte minimálně 6 hodin před výkonem nic jíst, kouřit či zejména požívat alkoholické nápoje. Poslední nápoj (např. čaj, minerálku) použijte nejdéle 3 hodiny před gastroskopií.

Vyšetření na naší klinice se většinou provádí ráno. Pacient tedy před výkonem vynechá své léky, které si použije až po vyšetření.

Jak probíhá gastroskopie?

Před samotným vyšetřením je aplikován do hrdla znecitlivující sprej. Některým pacientům můžeme před vyšetřením podat také sedativum na zklidnění. Poté se položíte na lůžko na levý bok a lékař vám zavede do úst tzv. fibroskop, který posune jícnem do žaludku a dvanáctníku. Všechny tyto orgány lékař pečlivě prohlédne a je-li to třeba, odebere s podezřelých míst malé vzorky tkáně k histologickému vyšetření.

Celé vyšetření trvá jen několik minut a je bezbolestné, avšak pro někoho může být nepříjemné, zejména při zasouvání fibroskopu. Pocity nucení na zvracení lze zmírnit pravidelným klidným dýcháním. Pokud je pacientem dítě nebo je pacient velmi senzitivní provádí se gastroskopie v celkovém útlumu medikamenty.

V průběhu gastroskopie někdy lékař provede také:

• test na přítomnost bakterie Helicobacter pylori, který stojí za vznikem zánětů, vředů apod.
  • Biopsii pro histologický rozbor
  • test na prokázání kyseliny

Možné komplikace

Gastroskopie je sice bezpečné a nebolestivé vyšetření, avšak i při tomto výkonu může dojít k určitým zřídkavým komplikacím. Mezi nejčastější komplikace patří škrábání v krku, které je způsobeno podrážděním sliznice hltanu. K vážnějším komplikacím, které se projevují opravdu zřídka, patří nežádoucí reakce na uklidňující injekci, krvácení či proděravění trávicí trubice. Tyto komplikace vyžadují okamžité ošetření.