Hepatitida

Projevují se u vás příznaky jako u chřipky? Došlo ke žlutavému zabarvení kůže, sliznic či očního bělma? Pak se pravděpodobně jedná o hepatitidu. Navštivte ihned lékaře a nechte se důkladně vyšetřit. Naše klinika je k tomu plně připravena.

Co je hepatitida?

Hepatitida neboli lidově řečeno žloutenka je infekční poškození jater, které se projevuje žlutavě zabarvenou kůží. K tomu dochází vysokou koncentrací bilirubinu v krvi. Tato látka se však může vyskytovat v těle i u jiných onemocnění jako neprůchodnost žlučových cest, nadměrný rozpad krvinek či jiná onemocnění jater.

V případě virové hepatitidy jsou játra napadena virem hepatitidy typu A, B, C, D, E nebo G. Poslední tři typy - žloutenka typu D, E a G - se u nás prakticky nevyskytují, zato A, B a C jsou ve střední Evropě velice časté. Všechny zmíněné viry způsobují různě vážná onemocnění. Mají však odlišný způsob přenosu i průběh.

Nejčastější typy žloutenky v ČR:

• Žloutenka typu A – nejčastěji objevující a nejméně závažný typ. Jedná se o nakažlivé a velice nepříjemné onemocnění. Po dobu, kdy nemocný může šířit tuto nebezpečnou infekci, musí být izolován ať už v nemocnici nebo doma. Často se tradičně říká, že žloutenka je nemocí špinavých rukou.
  • Žloutenka typu B – přenáší se krví a tělními tekutinami od infikovaného člověka. K nákaze často dochází při nechráněném pohlavním styku nebo injekční aplikací drog. Možný je rovněž přenos žloutenky z matky na plod.
  • Žloutenka typu C – přenáší se hlavně krví, ale přenos je možný i tělními tekutinami. Tomuto typu se proto také často říká nemoc narkomanů nebo homosexuálů

Infekční žloutenky - příznaky

U tří nejběžnějších typů infekční žloutenky je počáteční průběh podobný. Mezi první příznaky patří nechutenství, bolest svalů a kloubů, únava, nevolnost, trávicí potíže, tlak v pravém podžebří, slabost, někdy i zvýšená teplota. Tyto projevy jsou typické také pro chřipku, takže zpočátku bývají tyto nemoci často zaměňovány.

U některých žloutenek se také vyskytuje světlá stolice a naopak velmi tmavá moč (typické pro uzávěry žlučových cest). Při rozvinutém onemocnění dochází k žlutému zabarvení kůže, sliznic a očního bělma.

Rizikové faktory u žloutenky

Žloutenkou typu A se člověk může nakazit v prostředí, kde je nízký hygienický standard. Často se tímto onemocněním člověk nakazí při cestě do zahraničí, zejména v zemích subsaharské Afriky, jižní Ameriky, Asie či východní Evropy. Zvýšený výskyt této nemoci bývá také v dětských kolektivech nebo u osob, které nedodržují hygienické návyky.

Virová hepatitida typu B a C se objevuje především u narkomanů a homosexuálů. Riziko nákazy pak může hrozit i v tetovacích salónech, kde se striktně nedodržují hygienické zásady. Za rizikový se jednoznačně považuje také promiskuitní nechráněný sex či aplikace drog jehlou.

Léčba infekční žloutenky

Při podezření na žloutenku lékař provede nejprve příslušná laboratorní vyšetření krve, moče, případně i dalšího materiálu. V případě potvrzení je doporučena hospitalizace na části kliniky, vyhrazené infekčním onemocněním.

Léčba spočívá v úpravě diety a klidovém režimu. Poté, co je odstraněn virus z organismu, pacient je propuštěn domů. Po této nemoci je nutné, aby pacient ještě asi půl roku dodržoval dietu a nevykonával namáhavé činnosti.

U virové hepatitidy B a C je léčba podobná s tím, že pacient obvykle není hospitalizován. V případě, že dojde u hepatitidy typu B k přechodu do chronického stadia, podáváme mu léky, označované jako interferony. U hepatitidy typu C se rovněž podává interferon a další moderní léky.

Prevence infekční žloutenky

Nejlepší prevencí je očkování, které se aplikuje ve třech dávkách. Nejjednodušším a nejlevnějším preventivním opatřením je dodržování hygienických návyků, tedy pečlivé mytí rukou vždy po dotecích vysoce exponovaných míst a předmětů. V řadě případů případně doporučujeme pořídit si dezinfekční přípravky. Prevencí hepatitidy typu B a C, uvážlivě používejte při sexuálním styku prezervativ, vyhněte se častému střídání partnerů a varujte se všech drog, ale hlavně těch, které se aplikují jehlou.