Jaterní encefalopatie

Jaterní encefalopatie je označení pro narušení mozkových funkcí, ke kterému došlo v důsledku selhání jater. Jedná se o závažnou neuropsychiatrickou komplikaci pokročilého jaterního onemocnění, nejčastěji jaterní cirhózy. Jaterní encefalopatií trpí nemalá část pacientů s jaterní cirhózou.

Příčiny

Játra jsou biochemickou továrnou těla. Vytvářejí sloučeniny potřebné pro správnou stabilitu vnitřního prostředí a pochody v něm, pro správnou srážlivosti krve, výživu organismu, detoxikaci nejrůznějších látek včetně léků a jedů. Nepotřebné a toxické látky vylučují do žluči a tím je vyloučí z organismu.

Jaterní encefalopatie je způsobena akumulací toxických látek v krvi, nejčastěji amoniaku. Dochází k ní při selhání jater. Primární příčinou jaterního selhání je zhoršení jaterní cirhózy, která bývá nejčastěji způsobena alkoholem.

Projevy jaterní encefalopatie

Dusíkaté zplodiny narušeného metabolismu cirkulují v krvi a dostávají se do mozku. Zde ničí mozkové buňky.

Encefalopatie se zprvu projevuje nenápadně. Nejprve se dostaví mírná zmatenost a zapomnětlivost, podobná demenci. Dalším typickým projevem je převrácení denního cyklu. Pacienti mají potřebu ve dne spát a v noci bdít. Dále:

• zmatenost
  • křeče
  • poruchy vědomí
  • poruchy hybnosti
  • kóma

Flapping tremor

Také se objevuje forma třesu tzv. flapping tremor. Obvykle je vídán u alkoholiků a souvisí s onemocněním jater. Nejvíce patrný je při předpažení. Mozek nedokáže udržet končetiny ve stabilní poloze. Dochází k poklesu zápěstí, který se nemocný se snaží vyrovnat a výsledkem jsou mávavé pohyby.

Diagnostika

Včasná diagnóza je zásadní podmínkou léčby. Diagnostika začínajících forem onemocnění je možná u praktického lékaře. Základním vyšetřením lze provést během několika minut a nejsou vyžadovány žádné složité metody.

Jednoduchým testem, který vypovídá o poškození mozku, je kreslení jednoduchých obrázků. S těmi má nemocný problémy. Dále se využívají metody vyšetření jako:

• vyšetření krve - jaterní testy, množství amoniaku, elektrolytů, močoviny, krevní obraz
  • biopsie z jaterní tkáně
  • grafická vyšetření jater
  • CT vyšetření mozku - krvácení do mozku, atrofie mozku

Léčba

Pacient s jaterní encefalopatiíí je ohrožen na životě. Pokud nemoc plně propukne, je důležitá hospitalizace na jednotce intenzivní péče, intubace a mechanická podpora dýchání, stejně jako různé formy umělé výživy.

Zásadní je zabránit zácpě, aby se z organismu rychle vyloučily dusíkaté zplodiny. Proto se podávají projímadla, například Laktulóza. V indikovaných případech ovlivňujeme patologickou střevní flóru antibiotiky.