Kolonoskopie (Koloskopie)

Máte-li podezření na zánětlivé, nádorové nebo jiné onemocnění tlustého střeva (např. onemocnění konečníku či rakovina střev), doporučíme vám koloskopii.

Co je to koloskopie (méně správně též kolonoskopie)?

Koloskopie je běžnou vyšetřovací a zároveň někdy i metodou léčebnou. Vyšetříme a posoudíme jí dolní část trávicí trubice (konkrétně konečník a tlusté střevo, někdy i přilehlou část střeva tenkého). Výhodou koloskopie je možnost odběru vzorků z uvedených oblastí, a to zcela bezbolestně. Kromě diagnostiky různých onemocnění, lze přístrojem také léčit. Koloskopem je možné odstranit např. polypy, což jsou malé střevní nádorky.

K vyšetření používáme tzv. koloskop, což je přístroj skládající se ze speciální hadice, optického aparátu, malých pracovních nástrojů, procesoru a obrazovky.

Koloskopie – příprava

Koloskopie vyžaduje účinnou přípravu k dokonalému vyprázdnění střeva. Zhruba dva dny před koloskopií doporučujeme jíst převážně kašovitou stravu a tři dny před vyšetřením omezit stravu s jádry, peckami a slupkami na úplné minimum. Každý pacient obdrží speciální prostředek k "vyčištění" střeva. Užije jej poslední den před vyšetřením. Současně je nutné zvýšit spotřebu tekutin, konkrétně vypít alespoň 3 litry nápojů. V den samotného vyšetření pacient může jíst a pít až po jeho ukončení a odeznění tlumivých účinků medikamentů.

Jak probíhá koloskopie?

Celé vyšetření na naší klinice trvá zhruba 20 – 60 minut. Doba se odvíjí od několika okolností (např. zhoršená průchodnost střeva). Během vyšetření vám lékař může provést biopsii (odběr tkáně) nebo polypektomii (odstranění polypů).

Vyšetření se provádí vleže na levém boku. Konečník pacienta musí být obnažený, avšak s respektem na intimitu může mít pacient kalhotky či kalhoty s otvorem v oblasti konečníku. Někteří pacienti vyžadují injekci na uklidnění a proti bolesti, jiní trvají na provedení koloskopie v narkóze.

Koloskopie a bolest

Bolest při výkonu může způsobovat především vzduch vtlačený do střev, který pomáhá získat co nejlepší obraz. Pro část pacientů je však toto umělé nafouknutí nepříjemné a může způsobit až pocity křečí.

Bolest může být vyvolána také přístrojem, který prochází určitými přirozeně užšími úseky tlustého střeva, zejména při průchodu esovitou kličkou.

Po koloskopii doporučujeme lehce stravitelná jídla a stravu postupně přidávat. V případě jakýchkoliv dotazů se obraťte na naší kliniku. Velice rádi vám poradíme a zodpovíme všechny vaše otázky.