Žloutenka typu A

Virová hepatitida A bývá často označována jako nemoc špinavých rukou. Tento typ žloutenky je rozšířené virové onemocnění a riziko nákazy hrozí zejména v zemích s nízkým hygienickým standardem. V ČR se žloutenka A objevuje ve vyšší míře např. po povodních.

Zdroj nákazy

Zdrojem jsou akutně nemocní lidé a osoby v inkubační době, a též  bezpříznakoví nosiči. Žloutenka typu A se přenáší přímým kontaktem s infikovanou osobou, dále kontaminovanou vodou, ledem v nápojích, zeleninou, ovocem, syrovými mořskými plody či špatně tepelně zpracovaným masem.

Žloutenka typu A - příznaky

Toto onemocnění je zákeřné tím, že infikovaný člověk nemusí několik týdnů pociťovat žádné příznaky a přesto během této doby dochází k vylučování původce infekce. Díky tomu se virus může šířit nepozorovaně na další osoby.

Mezi první příznaky žloutenky typu A patří především teplota, nevolnost, nechutenství, bolest pod pravým žeberním obloukem, bolest břicha a celková slabost. V akutní fázi dochází ke zhoršení výše uvedených potíží a zároveň dojde ke žlutému zbarvení kůže a očního bělma, tmavému zabarvení moči, odbarvení stolice a zvyšování únavy.

Léčba žloutenky typu A

Většina opatření při léčbě žloutenky typu A jsou pouze opatření podpůrná, protože se jimi při léčbě nebojuje přímo proti příčině. Během této léčby vytvoříme pro pacienta takové příznivé podmínky, aby jeho organismus mohl bojovat s viry sám. Pacient je většinou hospitalizován, aby mu byl zajištěn klid. Poté se jeho potíže postupně zmírňují.

Prevence onemocnění

Mezi základní preventivní opatření proti žloutence typu A patří dodržování osobní i komunální hygieny a dalších hygienických zásad. Dále se doporučuje očkování, zejména pokud máte v plánu cestovat.