Žloutenka typu B

Hepatitida typu B je onemocnění, které je způsobené DNA virem, napadajícím játra a způsobujícím jejich poškození a dysfunkci. Virus hepatitidy B se přenáší především tělními tekutinami – konkrétně krví, spermatem, vaginálním sekretem nebo slinami. Inkubační doba u hepatitidy trvá 4 týdny až 6 měsíců.

Rizikové skupiny

Mezi rizikové skupiny patří hlavně mladí lidé ve věku 15 – 35 let, lidé, kteří často cestují nebo lidé, kteří často střídají své sexuální partnery aniž se řádně chrání. Riziku jsou vystaveny též určité profese, jako například pracovníci ve zdravotnictví, kadeřníci, policisté apod.

Přenos infekce

K přenosu dochází při nitrožilní aplikaci drog či léků infikovanou jehlou, poraněním o infikovanou jehlu, nechráněným pohlavním stykem, hromadným používáním stejných hygienických pomůcek jako infikované osoby apod. K přenosu infekce může dojít i při tetování nebo aplikace piercingu, pokud nejsou v salónu dodrženy základní hygienické podmínky.

Příznaky

Příznaky jsou u tohoto onemocnění individuální, u někoho dokonce nedojde k žádným projevům. Žloutenka typu B má velice podobné symptomy jako klasická chřipka. Konkrétně se jedná o:

• únava
  • bolesti svalů a kloubů
  • nevolnost
  • nechutenství
  • pocity na zvracení a zvracení
  • svědění kůže či vyrážka

Při rozvinutém onemocnění se přidávají další příznaky, více či méně typické pro skoro všechna infekční žloutenková onemocnění:

• žluté zbarvení kůže a očního bělma
  • tmavá moč
  • světlá stolice

Po stanovení diagnózy infekční žloutenky typu B, nesmíme zanedbat nebo bagatelizovat její léčbu. Pokud se hepatitida B neléčí, může v játrech přetrvat v chronické formě – to znamená, že nemoc nemá žádné příznaky – a nemocní se pak stávají přenašeči a šíří toto onemocnění nevědomky dál. Chronický žloutenka B má však další důsledky. U nemocného následně může způsobit jaterní cirhózu nebo dokonce rakovinu jater.

Léčba hepatitidy B

Žloutenka B se u nás léčí stejně jako žloutenka typu A. U hepatitidy B je léčba rovněž převážně podpůrná. U pacienta s tímto typem žloutenky vytvoříme takové podmínky, aby mohl organismus úspěšně bojovat s virem. Vedle toho jsou pacientovi na naší klinice podávány také léky, které chrání jaterní buňky a podporují jejich obnovu.

Prevence žloutenky B

Nejúčinnější prevencí hepatitidy B je očkování. Avšak i přes očkování proti hepatitidě B může dojít k nákaze.