Žloutenka typu C

Žloutenka typu C je virové infekční onemocnění jater. Původcem této nákazy je virus hepatitidy C (HCV). Přenáší se nejčastěji tělními tekutinami, dominantně krví. Proto se často žloutenka C objevuje u narkomanů, kteří používají infikované jehly.

Méně častým způsobem nákazy je tetování nebo neodborná akupunktura z nedodržení hygienických standardů. Jedinec se však hepatitidou může nakazit také při nechráněném pohlavním styku.

Diagnostika

Určení diagnózy u tohoto onemocnění je často velmi obtížné, neboť může nemoc probíhat i několik let bez příznaků. Tím je tento typ žloutenky považován za nejnebezpečnější. Někde se žloutenka může projevit pouhou únavou nebo nechutenstvím, avšak těmto příznakům lidé běžně nevěnují přílišnou pozornost. Později se mohou objevit příznaky jako poruchy spánku, ztráta chuti k jídlu nebo trávicí obtíže.

Příznaky onemocnění

Hepatitida C je zákeřná díky tomu, že se po několik let nemusí nijak projevovat. Nedochází k časnému zažloutnutí kůže ani sliznic. Po létech však tato nemoc může přejít do chronické fáze a způsobit cirhózu, rakovinu jater nebo dokonce jejich selhání. Akutní onemocnění lze léčit, avšak u chronického je léčba obtížná a stav pacienta může vyžadovat až transplantaci jater.

Léčba

U žloutenky typu C je léčba efektivní pouze na jejím začátku. Později většinou již její účinnost klesá, protože dojde k nevratnému poškození jater, které může vést až ke smrti. Jedinou cestou pak bývá transplantace orgánu.

Prevence žloutenky typu C

Účinné vakcíny dosud neexistují. Proto důrazně doporučujeme vyhnout se rizikovým činnostem – jako je užívání drogy, nechráněný nezodpovědný sex, používat pouze své osobní hygienické potřeby, při všech invazivních kosmetických a dalších procedurách, pokud jsou vůbec nutné, ostražitě dbát na absolutní dodržování hygienických standardů.