Žloutenka typu D

Lidé, kterým byla prokázána žloutenka typu B, by si měli vyvarovat všeho, co by mohlo vést k rozvoji žloutenky typu D.

Co je žloutenka typu D?

Hepatitida typu D je velice závažné virové onemocnění jater, jehož původcem je virus hepatitidy D (HDV). Tento vir ke svému uplatnění potřebuje virus hepatitidy B. To znamená, že žloutenka typu D nemůže sama o sobě vzniknout a tedy není schopna vypuknout samostatně u lidí, kteří nejsou a nebyli nemocní hepatitidou B.

Toto onemocnění se přenáší hlavně infikovanou krví a rozvíjí se jen u osob s žloutenku typu B. Přenáší se také dalšími tělními tekutinami – tj. pohlavním stykem, sdílením injekcí u narkomanů, nedostatečným vyšetřením transfundované krve atd.

Příznaky hepatitidy D

Po nákaze se během 1-2 měsíců nemusí objevit žádné projevy. V případě, že dojde k infekci virem hepatitidy B a D, následuje akutní onemocnění, které je charakterizováno nevolností, zvracením a nechutenstvím. Žluté zabarvení očního bělma, kůže a sliznic se může či nemusí projevit.

Velice špatné je, když hepatitida D vznikne u člověka z již těžce probíhající hepatitidy B. V těchto případech dochází k závažnému zhoršení stavu  jater, díky kterému může dojít ke vzniku cirhózy nebo dokonce selhání jater.

Diagnostiky žloutenky typu D

Žloutenku typu D lze odhalit prostřednictvím krevních testů a dalšími vyšetřeními, které prokáží virus. Tato vyšetření má však smysl provádět pouze u pacientů, u kterých byla již prokázána přítomnost viru žloutenky typu B.

Léčba žloutenky na naší klinice

Základem léčby chronického průběhu nemoci je léčení žloutenky typu B. K léčbě využíváme lék zvaný pegylovaný interferon. V případě velmi těžkého poškození jater přistupujeme k jejich transplantaci.

Prevence tomuto typu žloutenky typu D

Tento typ žloutenky se v České republice prakticky neobjevuje. Avšak prevence je přesto důležitá. Proto doporučujeme podstoupit očkování proti žloutence typu B, díky kterému se zabrání následnému možnému onemocnění žloutenkou typu D. Dále doporučujeme během pohlavního styku uvážlivě používat k ochraně kondom, neboť se hepatitida může přenášet nechráněným rizikovým stykem.