Žloutenka typu E

Pokud jste se vrátili zrovna z cest ze zemí, kde se vyskytuje žloutenka E nebo nedodržujete základní hygienické návyky, mohlo dojít k nákaze tímto onemocněním.

Co je virová hepatitida E?

U hepatitidy E jde o zánět jater, který vyvolává virus hepatitidy E (HEV). Tento typ viru se velmi podobá viru hepatitidy A. Oba se totiž přenáší kontaminovanými potravinami nebo vodou.

Virová hepatitida typu E se v ČR příliš nevyskytuje, je běžná spíše v Africe, Asii a Střední Americe. Zvýšené riziko nákazy tedy hrozí u často cestujících osob, které navštěvují tato místa.

Přenos

Mnohá zkoumání ukazují, že možným zdrojem tohoto onemocnění může být vepřové maso, které nebylo dostatečně tepelně upraveno. Dalším zdrojem může být kontaminace potravin infikovanou vodou. K tomu častěji dochází během období záplav.

Zdrojem této infekce může být jak nemocný člověk, tak dokonce i zvíře. Inkubační doba žloutenky typu E je kolem 4 – 6 týdnů.

Příznaky

Stejně jako u ostatních typů, tak i hepatitida typu E začíná jako tzv. běžná chřipka. Pacienti trpí zvýšenými teplotami, bolestmi kloubů a svalů, únavou, nevolností, nechutenstvím, zvracením atd. Mezi další projevy žloutenky patří tmavá moč a světlá stolice. I když jsou obtíže stejné jako u ostatních typů, u hepatitidy E jsou však příznaky intenzivnější a trvají déle.

Hlavním rizikem tohoto onemocnění je poškození jater a s tím související komplikace.

Diagnostika onemocnění

Po odebrání anamnézy provedeme laboratorní vyšetření, při nichž se zaměřujeme především na jaterní testy. Rovněž se provádí speciální vyšetření, například serologická, pomocí kterých lze zjistit protilátky proti viru žloutenky E.

Léčba

Obdobně jako u dalších typů hepatitid má velký význam léčba podpůrná s cílem posílit obranyschopnost  organismu. Velmi často je pacientovi podáván interferon.

Prevence proti vzniku onemocnění

Jelikož vakcína proti viru hepatitidy E neexistuje, respektive její účinky jsou nejisté, nejlepší ochranou proti nemoci je dodržování základních hygienických zásad a to jak před konzumací jídel, tak i během jejich přípravy. Důležitá je důkladná tepelná úprava potravin. Veškerá opatření je nutno intenzifikovat v rizikových oblastech, které byly uvedeny výše.